Het voorjaar vooruit 2020: week 3 (18 januari t/m 24 januari), van Orihuela naar la Antilla

25 januari 2020 - La Antilla, Spanje

18 januari
Vanochtend vertrekken we van de camperplaats in Orihuela om een flink stuk naar het westen te rijden. Storm Gloria is opkomst. En hoewel we ons waarschijnlijk hier niet in de gevaren zone bevinden. Lijkt het ons toch een beter idee om het een stuk verder op te zoeken.

We rijden de A7/E15 op en passeren al gauw Murcia en Lorca. Een stukje later rijden we via de A92 langs Guadix waar we vele grotwoningen spotten waar de streek om vermaard is.
Het gebied rond Guadix zou zelfs de grootste nog bewoonde grotregio van Europa zijn.
Zeg maar een soort Flintstone-city.
De schoorstenen die als paddenstoelen uit de rotsen steken zijn een opmerkelijk gezicht.
Bor zou er graag een bezoekje aan afleggen, waren het niet dat we nog wat kilometers voor de boeg hebben en het ook niet echt excursie-weer is.
Dus ......... op de "to do list"  voor een andere keer maar weer!
Overigens zijn er ook  in een aantal andere plaatsen in Spanje nog grotwoningen te vinden zoals in Baza, Granada en Rioja.

images (2)

We vervolgende A92, wat overigens een prachtige snelweg is met mooie vergezichten. Het is wat jammer van de grauwe hemel maar dat nemen we maar voor lief.

IMG_20200118_134144368 IMG_20200118_141531620_HDR
Even een diesel- en koffiestop ter hoogte van Granada en dan door naar de uitgezochte camping in Fuente de Piedra, een stukje voorbij Antequera.
Helaas blijkt de beoogde camping nogal een domper te zijn, waar ze nog 24 euro per nacht voor durfden te vragen ook! Bor, die doorgaans vrij meegaand en toegeeflijk is, besloot resoluut dat we dat toch echt niet aan deze  deprimerende camping met pover sanitair gingen uitgeven......
Voor Bart zat er dan ook niets anders op dan opnieuw achter het stuur te kruipen en nog een stukje verder te tuffen.
Onze keus viel op de eerder bezochte camperplaats in het dorp La Puebla de Cazalla.
Vlak langs de A92 en van alle gemakken voorzien voor....... 0,- euro per nacht, inclusief keurig sanitair met wc-papier (!) en elektriciteit! ("Eat this" stomme dure camping in Fuente de Piedra!)
Tja, en op zo'n plaats moet je dus niet pas om 18:00 uur aankomen want dan heb je het nakijken en zijn alle plekjes  vergeven. Lust om nog verder te rijden is er niet, waardoor we de bus vlak buiten de camperplaats parkeren en voor ons doen bijzonder vroeg het mandje in duiken.

167516_gd

Screenshot_20200122-125756

19 januari
Zondagochtend al vroeg uit de veren waardoor we rond half negen alweer op weg zijn.
Als reisdoel is de keus unaniem gevallen op camping Luz in La Antilla,  aan de kust, niet ver van de grens met Portugal.
Om half tien volgt een ontbijtje in een wegrestaurant, een geroosterd broodje met roomboter en jam, mmmm.
Tegen het middaguur arriveren we op camping Luz en zijn in onze nopjes als we op dezelfde plek als vorige jaar kunnen staan.
Camping Luz is overigens niet perse een mooie camping maar heeft zeker zijn charme.
Door de vele vaste staplaatsen oogt het geheel wat rommelig. De charme zit hem dan ook in de gunstige ligging (vlakbij zee en boulevard), het uitstekende sanitair (heerlijke douches en je hoeft niet met ene rol wc-papier te zeulen), het vriendelijke personeel, de dagelijks geopende bar inclusief mini campingwinkel, prima wifi en een prijs van 11,50 euro p.d.
We installeren ons rijdende huis, laten een wasje te draaien en vertrekken met Bel naar het strand. Wanneer de was een poosje later door  wind en zon gedroogd wordt, genieten we op het terras van de camping-bar van een wijntje of twee.

IMG_20200119_122058660      IMG_20200119_143724549_HDR

Screenshot_20200122-125935

20 januari
s Ochtends bericht Nicolle ons dat ze in een witte wereld wakker werd en stuurt foto's van haar besneeuwde tuin.

IMG-20200120-WA0007IMG-20200120-WA0011

Later op de dag vernemen we via diverse nieuwsbronnen dat storm Gloria niet alleen maar sneeuwbuien heeft gebracht maar ook complete boulevards weggeslagen heeft en voor vele andere grote problemen gezorgd heeft.

Intussen zitten wij hier als klimaatvluchtelingen (geïntroduceerde term door een trouwe lezer) gelukkig hoog en droog  en kunnen we na wat geluier de fietsen afladen om wat boodschappen bij de Mercadonna in te slaan.
We fietsen de keurig onderhouden verlaten boulevard af . Hier en daar zijn wat gelegenheden geopend maar het merendeel is in deze tijd van het jaar nog gesloten.
Bij de Mercadonna vinden we alles wat we nodig denken te hebben, inclusief die anti-age dagcrème die sinds de introductie in 2017 als warme broodjes bij deze super over de toonbank gaan en door Nederlanders massaal zou worden ingeslagen.  Hoogste tijd dan ook om het product nu ook eens zelf  uit te proberen ;-)

download (2)

s Middags wat rommelen in en rond de camper en in de namiddag een wijntje en een tapas in de bar, waar je als het weer wat frisser is , ook lekker bij de openhaard kunt zitten

IMG_20200120_152517485

21 januari
Nog één dagje prima weer, zeggen de voorspelling, daarna zullen een aantal regenachtige dagen volgen.  We besluiten die natte dagen op de huidige camping te overbruggen en er vandaag nog even op uit te trekken om van de laatste zonnestralen te genieten.

We starten de dag met een strandwandeling met Bella. Na haar constant uit de duinen te moeten terugfluiten besluiten we dat het niet verantwoord is om haar hier nog langer los te laten lopen.
De duinen, en waarschijnlijk de konijnen die zich daar bevinden, lonken  meer dan de traktaties die ze krijgt als ze na veel gefluit en geroep weer teruggekeerd is en ons vervolgens aankijkt met een nonchalante maar vooral zeer onschuldige blik.............

IMG_20200120_162221175_HDR

Na de wandeling volgt een fietstochtje naar het einde van de boulevard en sluiten we de dag wederom af met een wijntje en wat tapas op het terras van de camping-bar.

IMG_20200121_150210426

We hebben inmiddels ontdekt dat er iedere dag weer andere tapas in de vitrine te vinden zijn waardoor we ons geen zorgen hoeven te maken over onvoldoende variatie ;-)
En overigens ook niet over de portemonnee met 1,20 voor een wijntje en 2,50 voor een tapas.

IMG_20200123_153514228

Bor ontdekt tijdens het lezen van de nieuwsberichten dat zich in Tossa del Mar (ten gevolgen van de storm) wel een heel bijzonder fenomeen heeft voorgedaan;
Bewoners van de badplaats werden verrast door een schuimlaag in de straten van wel een meter hoog, een natuurfenomeen dat zich daar wel heel extravagant exposeerde!

b139e640-3d60-11ea-aa40-02d1dbdc35d1

22 &23  januari
Vandaag en de dag na vandaag slijten we grotendeels in de bus en bingwatchen we Netflix series we totdat we een ons wegen.
Al met al geen dagen om over naar huis te schrijven dus laten we het hier maar bij.

24 januari
Omdat er eind van de ochtend even een droge bui voorspeld is, zien we onze kans schoon om  naar een supermercado te fietsen. Dit keer de El Jamon die zich in een "centro commercial", vlak aan de boulevard en op een kleine 2 km afstand van de camping bevindt.
Met de neus in de wind zijn we in mum van tijd op onze bestemming.

IMG_20200121_150558504
De hemel trakteert ons  na het supermarkt bezoek op een nieuwe bui waardoor we ons uitstapje verlengen met een verlaat ontbijtje op een overdekt terrasje.
De mussen prikken na afloop graag een vorkje mee, eerst wat broodkruim en daarna wat boter voor de smeuïgheid..........

IMG_20200124_121843033IMG_20200124_121736243

Over vogels gesproken, in de omgeving zijn heel wat blauwe eksters te vinden (eerste foto) en de Hop (tweede foto) hebben we ook al gespot.

imagesdownload (1)

Terug op de camping nog even wat "netflixen" waarna we, inmiddels traditie getrouw, de middag eindigen in de camping bar en s avonds het restje van de Chili van gisteren nuttigen.

Redactioneel commentaar;
Bor is nogal verbaast dat ze er in geslaagd is  om zoveel woorden te slechten aan het verslaan van een saaie, regenachtige week op één en dezelfde camping, zonder noemenswaardige avonturen ;-)

1. Tom en Loes Tjeerdema:
    26 januari 2020
    Heerlijk! Ondanks jullie " saaie" week, geniet ik wel van jullie verslag. Ik kan de trip die jullie gemaakt hebben aardig voor me halen. Jaren geleden hebben we dezelfde route gevolgd naar Portugal . De grotwoningen in Antequera bezocht, de filmlocaties in de woestijn en later een paar dagen doorgebracht in Is la Christina, waar we ook genoten hebben van de duinen! Gelukkig hebben jullie de storm ontlopen en nu zeker door naar Portugal.
    Wat een prachtige zwart-wit foto van jou, Borrie!
    Groetjes en goeie reis met veel zon!
  2. Barenbor:
    Ha Loes &Tom,
    Dank voor jullie reactie!
    Leuk dat verhalen herinneringen aanwakkeren!
    Stiekem lezen we zelf de reisverslagen ook graag terug.
    Hartelijke groeten!!
    B&B&B
  3. Romina:
    🙋🏻‍♀️🙋🏼‍♂️🐶 🚎 🇪🇸 week 3!! 📖 Storm Gloria niet opzoeken 🙈
    Leuk 😄grotwoningen gespot 🕵🏻🕵🏻‍♂️ ik denk 💭 aan ons etentje 🥘 bij dat Flinstone restaurant nu 😉 mooie foto 📸 👍🏻

😂 €24,- per nacht durven vragen 🏠 huisjesmelker praktijken 🤪 Beter dat jullie doorgereden 🚎 zijn! €0,- 😉 en van alle gemakken voorzien 👌🏻 jammer 😏 dat jullie daar iets te laat arriveerden.... 🚎

Lekker plekje hoor bij de camping 🚎🏕 vlakbij de grens van Portugal 🇵🇹
    Eten 😋 🍽🍞 🥗 🧀 ziet er goed uit, wijntjes 🍷🍷☀️ erbij!! 🤩

Onvoorstelbaar al die sneeuw ❄️ ⛄️ 🥶 op jullie eerdere bestemming van de vakantie 😦 Storm Gloria laat een spoor van vernieling achter! Gelukkig 😊 zijn jullie in een beter klimaat 😚

😜 Bor aan de anti-age dag crème. Ben benieuwd in hoeverre je tevreden bent over dit product 😁

📸 van het strand 🏝 duinen met de bomen, glimp van de ☀️ de lucht erbij, is een mooi plaatje!! Overigens vind ik je profiel foto 📸 zwart-wit ook bijzonder goed gelukt qua compositie!

🐶Bella boefje probeert ook alles uit de vakantie te halen 🐰🐰😋
    Ook deze week hebben jullie lekker 🚴🏻‍♀️🚴🏻 gefietst 👍🏻 het eten 🥘 en drinken 🍷 qua bedrag meer dan netjes!!

Dat is ook vakantie 😉 Netflix 📺 👀

Redactioneel commentaar uitmuntend 👍🏻
  4. Barenbor:
    Super leuke reactie Ro!
    Erg creatief! Je moet beeldverhalen gaan schrijven.
  5. Rob en Paula:
    28 januari 2020
    Beste Bar en Bor,
    Leuk om jullie verslag te lezen, wij hebben vorig jaar de grotwoningen bezocht en vonden het de moeite waard.
    Grappig van die crème, wij hebben ook zoiets bij de Mercadona maar dat is een smeersel voor de body; Cream com acteur-regisseur de Olive = witte pot met olijfgroene deksel en takje olijf naast de tekst. Gaat in grote hoeveelheden mee naar huis😂😂
    De blauwe ekster ook mooi gespot in Castro Verde waar trouwens een super camping is “ tip”
    Leuk jullie ontmoet te hebben en gaan jullie volgen hoor.

Groetjes NewNomads
  6. Barenbor:
    Ha NewNomads,
    Hartelijk dank voor jullie reactie.
    Een bezoek aan de grotwoningen staat op de to-do-lijst hoor!
    Omdat we vorig jaar op de camping in Castro Verde waren (idd prima camping!) besloot Bor voor nu een andere bestemming uit te kiezen. Tja, en daarom staan we nu op een vaag terrein in Messejana 😲.
  7. Hetty:
    29 januari 2020
    Weleens aan een schrijf carrière gedacht Bor? Jouw reisverhalen lezen als een trein!
  8. Barenbor:
    Dank, mooi compliment! 😊
    En als ik reisverhalen schrijvend een boterham zou kunnen verdienen, dan tekent Bor er voor hoor!
    🙋🙋🏼‍♂🐶🚐