Het voorjaar vooruit 2020: week 2 (11 t/m 17 januari), van Chella naar Orihuela

17 januari 2020 - Orihuela, Spanje

11 januari
Deze zaterdagmorgen staat een almuerzo bij café Haddock in Chella op het programma.
"Almuerzo" laat zich misschien het best vertalen als ochtendsnack wat tussen 10:00 en 11:00 uur genuttigd wordt, een soort tweede ontbijt.
Omdat we inmiddels weten dat de maaltijden  in Spanje qua omvang niet voor de poes zijn, hebben we wijselijk besloten het eerste ontbijt over te slaan ;-)
De almuerzo bij het betreffende café bestaat uit een fors belegde bocadillo, te weten een varkesfiletlapje, gebakken ei, gebakken spek, kaas en salade. Dit alles geserveerd met een fles rode wijn en een  fles gaseosa, een soort 7-up. De drankzuchtige, drinkt de wijn puur, voor diegene voor wie dat wat te heftig is op deze tijd van de dag, lengt de wijn aan met de gaseosa.
En alsof dat nog niet genoeg alcohol voor de ochtend was, krijgen we als kers op de taart ook nog glaasjes rijstlikeur geserveerd. Het levert ons uiteindelijk een rekening van 5 euro p.p. op en het verlangen om de  uren niets meer te hoeven eten of drinken ;-)

Almuerzo bij Haddock café in Chella

Rijst likeur voor na de maaltijd download

s Middags lummelen we wat op de veranda en gaat Bor kijken wat er over is wat de bloemetjes die ze een jaar geleden tussen twee tegels in het voorraadhok bij Nicolle neer heeft gelegd. Wonder boven wonder blijken er nog heel wat mooie exemplaren bij zitten.

Oogst 2019 1 Oogst 2019

12 januari
Al weer een  prachtige zonnige dag hier in Chella, heerlijk!
De nachten zijn dan wel fris, maar de dagen maken het zonder meer goed.
Veel meer activiteiten dat het doen van een wasje en het werken aan het eerste weekverslag wordt er niet gedaan vandaag. We hebben per slot van rekening vakantie...........

IMG_20200112_150404229

In de namiddag nog een wandeling om dennenappels voor de kachel te verzamelen en te genieten van de prachtige zonsondergangen hier op de "berg".

Zonsondergang Chella

13 januari Chella - L'Alfàs del Pi
Na vijf heerlijke dagen bij Nicolle, trekken we vandaag weer een stukje verder.
Plan is om naar een camping in Finestrat te rijden. We willen de mooie bochtige route binnendoor rijden maar worden een soort van klem gereden door een vrachtwagen. Even later blijkt de chauffeur alleen maar goede bedoelingen te hebben door ons er op te attenderen dat we door wegwerkzaamheden beter een andere route kunnen nemen. Zodoende belanden we op de AP7 die ons met een flinke bocht onze bestemming brengt.

Route 13 januari

De in een dennebos gelegen camping in Finestrat  is toch niet helemaal wat we voor ogen hadden waardoor we besluiten naar een kort geleden heropende camperplaats in Alfas del Pi te rijden.
In een rustig straatje treffen we een flinke grindparking aan die flink vol staat met landgenoten.
Niet echt een plek waar we heel blij van worden maar met stroom, sanitair, wifi én vlakbij allerhande voorzieningen als supermarkten en restaurants. Als prettige bijkomstigheid ook nog eens een uitstekende uitvalsbasis om morgen onze vakantievrienden in Alfas te bezoeken!

Dat de mede-kampeerders hier overigens anders overdenken blijkt uit de praatjes die we met hen maken. Vele hebben er zelfs een plek voor een maand of langer geboekt. Omdat het er gezellig is en je zo naar Benidorm en Althea fietst zijn zoal hun redenen.

20200115_230953-COLLAGE

Eind van de middag beginnen de buikjes te rommelen en fietsen we naar het centrum van Albir. We strijken neer op een van de vele terrassen die Albir rijk is en bestellen wat lekkers van de kaart.
Het voordeel van een dergelijke toeristische omgeving als hier aan de Costa Blanca is dat er altijd wel restaurants te vinden zijn de de gehele dag geopend zijn. Dit in tegenstelling tot de minder toeristische gebieden waar eetgelegenheden veel al om 16:00 uur sluiten en dan pas om 20:30 uur weer voor het diner open gaan.

Groot is onze verbazing wanneer de serveerster met een mega grote papieren slab komt aanzetten en deze bij Bart omhangt.
Even later zal het nut ervan blijken wanneer zijn gerecht al nasputterend op een hete steen wordt geserveerd....

Eten in Albir

14 januari
Voor vandaag hebben we afgesproken om aan het eind van de ochtend bij José&Hugo een kop koffie te gaan drinken.
Nadat we elkaar in de winter van 2016 op een camping in Spanje ontmoet hebben, is het inmiddels een goede traditie geworden om eens in het jaar het wel&wee met elkaar te delen.
We laden Bella in de fietskar en fietsen in een half uur naar hun adres.

Terwijl Bel lekker rondscharrelt in de tuin,  mondt de kop koffie uit in een heerlijk verzorgde lunch.
Na afloop biedt Hugo aan om met ons mee te fietsen. Een aanbod dat we niet afslaan omdat we het voor elkaar krijgen om iedere keer dat we hier heen gefietst zijn, mis te rijden.
Nu fietsen we fluitend achter Hugo aan en zijn we in mum van tijd weer terug op de camperplaats!

15 januari L'Alfàs del Pi - Orihuela
Na twee nachtjes houden we het hier op camperplaats "Costa Blanca" voor gezien.
Terwijl Bart watertank bijvult, fietst Bor nog even naar de supermarkt om  de voorraad aan te vullen. Ze kan het niet laten om naast de Aldi ook de Nederlandse supermarkt met een bezoekje te vereren. Bij binnenkomst weet ze niet wat ze ziet, alle schappen zijn gevuld met een louter Hollands assortiment. Tja,  en dan is het wel heel verleidelijk om een graantje mee te pikken en het mandje te vullen met bruinbrood, krentenbollen, boterkoek en kaas!

20200117_191117-COLLAGE

Bij de Consum hebben we gisteren overigens dit handige pompje voor op grote waterflessen aangeschaft:

IMG_20200113_171712411

Uiteindelijk vertrekken we tegen twaalven van het camperpark en rijden we in ruim anderhalf uur naar de kleinschalige camperplaats "Bon Bini" in Orihuela.

Route 15 januari

Het camperplaatsje onder Nederlands beheer ligt verscholen tussen de vele citrus-gaarden die de streek rijk is.
Het is klein en eenvoudig maar precies wat we nodig hebben na de massale plek van de afgelopen twee nachten.

IMG_20200115_145331564

16 januari
Nadat s ochtends de andere campers vertrokken zijn maken wij een wandeling van 3 km naar het dichtstbij gelegen dorpje, Parroquia de la Matanza.
Het heeft (voor zover we hebben kunnen vaststellen) een apotheek, een winkel van sinkel, een bakker en twee geopende restaurantjes.
Bij de eerste drinken we een kop koffie, bij de tweede nuttigen we een kleine lunch.
Op de terugweg moeten we Bel steeds tot de orde roepen. Ze blijkt de konijnen waar ze achter aan kan rennen een stuk interessanter te vinden dan ons :-o

S middags lekker wat lezen en genieten van de emmer vol mandarijnen die we van de camperplaats-baas gekregen hebben. Intussen is er vandaag verder niemand meer bijgekomen waardoor we het rijk op de camperplaats voor ons alleen hebben.

20200117_203132-COLLAGE

17 januari
In de ochtend staat een bezoek aan Orihuela op het programma.
We twijfelen tussen fietsen of bussen maar kiezen uit eindelijk voor de bus zodat we Bel in de bus kunnen laten i.p.v. haar door de stad te  hoeven mee slepen.
We parkeren de bus bij het centro commercial waarvandaan je zo de binnenstad inloopt.
De stad is niet zo groot waardoor je gemakkelijk van de ene naar de andere bezienswaardigheid loopt. In het historisch cenrum zijn diverse kloosters, kerken en musea te bezoeken.
Wij vonden het een echter Spaanse stad waar het toerisme ver te zoeken was.
Even buiten het stadje bevindt zich een grote palmentuin. Het zou de op één na grootste palmboomgaard van Spanje zijn.
Na Orihuela bezichtigd te hebben beginnen de buikjes te knorren en rijden we naar Benferri waar we bij Benfis restaurante een heerlijke lunch verorberen.
Op het moment dat we het restaurant binnen kwamen was het nog compleet leeg. We waren dan ook een beetje verbaasd dat ons gevraagd werd of we gereserveerd hadden...
Binnen tien minuten was het restaurant echter plotsklaps compleet volgestroomd.
En het tempo waarmee de Spanjaarden hun "menu del dia" eten, werkelijk ongelooflijk!

EFFECTSIMG_20200117_140539446_BURST001

In de namiddag lekker genieten van het zonnetje en de mooie zonsondergang. En als Bart desgevraagd de camperplaats-baas nog even naar een garage brengt, zit Bor nog wel tot half acht buiten te lezen.  Lekker hoor!

IMG_20200117_182007440

1. Tom en Loes Tjeerdema:
    18 januari 2020
    We zien, dat jullie weer volop genieten. Eind november zijn we nog op de fiets van Viljajoyosa naar Finestrat geweest, daar een wandeling naar boven gemaakt en toen op de fiets terug (zonder te hoeven trappen) Nu lekker in huis bezig, buiten regent het en het is fris. Veel plezier nog.
  2. Romina:
    27 januari 2020
    🙋🏻‍♀️🙋🏼‍♂️ 🐶 vakantiegangers!! 😚 mooi op tijd vertrokken 3 januari! 🚎 ☀️🇪🇸
    👍🏻 dat jullie op de eerste dag al gelijk een plekje hadden met alle voorzieningen voor een gering bedrag.
    Poeh, gelukkig geen spuit 💉 of ziekenhuis 🏥 bezoek! Medicijnen 🧪 werkten 👍🏻

Lekkere temperatuur 20 ☀️😎graden! Dat op 5 januari! ☺️😃

Leuke foto’s!! 📸 Mooi wat kilometers gemaakt 🚎 😉 lekker aan het wandelen 🚶🏻‍♀️ 🚶🏾‍♂️ 🐶 en fietsen 🚴🏻‍♀️ 🚴🏻‍♂️

Bella 🐶naar de 💇🏻‍♀️ ahh puber pub 🥰
    Weer netjes!!

Op 11 januari vroeg op de dag lekker gegeten 😋 en gedronken 🍷🍷🤪
    # het goede leven! wat een goedkope rekening ook!

😂 Landgenoten 🇳🇱 willen wel graag met jullie praten 😉 wauw 😳 daar ook een maand of langer blijven 🙈
    Niks voor jullie iig!!

Bart krijgt een mega slab☺️ leuke foto 📸 🤷🏻

Slim dat ze zelfs daar in de supermarkt 🏪 het assortiment van 🇳🇱 hebben!

Foto’s van 17 januari zijn ook mooi 👍🏻

Lekker aan het genieten!! Leuk jullie belevenissen van week 1 en week 2!!