Het voorjaar vooruit 2019: week 4 (6 - 13 februari)

12 februari 2019 - Polopos, Spanje

Zoals we eerder geschreven zijn we de 5e februari op een camping aan de westkant van Nerja beland. De eerste ochtend bevalt prima;  het zonnetje staat al vroeg zijn best op ons sta-plaatsje doen en we voelen er beide veel voor om vandaag zo min mogelijk te doen :-)
We hangen deze dag dan ook voornamelijk wat om de bus totdat de tijd aangebroken is om op pad naar onze afspraak voor vandaag te gaan. Even na vieren bestijgen we dan ook onze tweewielers om met oude bekenden van Bart, die de winters sinds enige jaren in Nerja doorbrengen, een hapje te gaan eten.
In een wip en een zucht staan we al bij hen op de stoep, zo vlakbij Nerja ligt de camping! Zij, enigszins verbaasd dat we met de fiets i.p.v. de bus komen aanzetten, verwelkomen ons hartelijk waarna een gezellige avond volgde.
Het is zelfs al na twaalven als we op de fietsjes terug naar de camping trappen :-0

Donderdag besluiten we rond het middaguur een rondje Nerja te gaan doen.
Met de fiets aan de hand (we zijn het kettingslot vergeten, dom!!!) slenteren we door het pittoreske dorp. Op een terras, met uitzicht op "Balcon de Europa", genieten we van een lekker bakkie en vervolgen onze weg door de sfeervolle straatjes. Op de terugweg een supermarkt bezoek afgelegd om vanavond een soort van Chili con Carne op tafel te zetten. Het zal een variatie met linzen worden want in de super hebben we naast linzen alleen witte bonen in tomaten saus kunnen vinden. Bor bedenkt dat er ook nog een zakje broccoli, bloemkool en wortel in de koelkast ligt te wachten die ook best in de "Chili" gekiept kan worden. Als we rond drieën weer bij het busje aankomen, krijgt de laatst genoemde nog een kleine wasbeurt en zitten we buiten tot dat de laatste zonnestralen zich achter de bergen verschuilen.

Nerga, balcon Europa

Vrijdagochtend staat in het teken van "opbreken en vertrekken".
Na nog een kilootje avocado's op de camping te hebben gekocht (pakken, wegen, geld in het mandje deponeren), parkeren we de bus op het parkeerterrein vlak buiten de camping en fietsen we nog even Nerja in om zekeringen voor de bus te kopen (de zekering van de remlichten/claxon vliegt er met enige regelmaat uit) én om  bij een reisbureau te informeren of we kaartjes voor de "caminito del rey" zonder tijdslot kunnen kopen.

Advocado's kopen op de camping annex advocado boomgaard

We slagen voor beide waardoor we even later met zekeringen en tickets terug naar de bus fietsen. Daarna is het nog een kwestie van fietsen opladen en hopsake, opweg naar Nanouk in Polopos.

Screenshot_20190212-182623~2

Uitzicht op Rijana playa, opweg naar Castell de Ferro:

Strandje onderweg

Uitzicht op Castell de Ferro:

Uitzicht op castell de ferro

Even na tweeën belandde we aan de boulevard van Castell de Ferro waar we Nanouk onze coördinaten doorgeven en een dagmenu genieten in één van de diverse restaurantjes die het plaatsje rijk is. Vooral de gebakken artisjokken smaken heerlijk. De rest van de maaltijd is een beetje aan ons voorbij gegaan daar we topsport bedreven doordat de diverse gangen in hoog tempo na elkaar voorgeschoteld werden en we werden afgeleid door de hoeveelheid zwerf katjes die zich rond het terras ophielden. Als we zitten "uit te buiken" komt Nanouk er net aan waarna we nog even gezamenlijk wat drinken en daarna de hoogte in gaan. Onze verblijfplaats voor de komende dagen ligt namelijk in het bergdorpje Polopos, gelegen op 800 meter hoogte, een goede 20 minuten via haarspeldbochten naar boven slingeren vanaf de kust af gerekend.

Even op Snoopy passen terwijl Nanouk nog een boodschapje doet:

IMG_20190208_170028478IMG_20190208_170823737

Nanouk, die we vorig jaar op camping El Bola in Villena hebben ontmoet, heeft sinds afgelopen zomer haar residentie in dit bergdorpje. Omdat het dorpje zo steil tegen een heuvel is opgebouwd kan er niet met een auto bij haar huis gekomen worden. We parkeren de bus dan aan de rand van het dorp en lopen bepakt en bezakt door de steile straatjes naar boven.  De "residentie" blijkt een knus Spaans huisje te zijn met een schitterend uitzicht op zee. Een gedeelte van de woning is omgebouwd tot studio, waar wij zullen verblijven.

Uitzicht op PoloposPoloposDe studio

De volgende ochtend genieten we op het plaatsje voor de studio van de opkomende zon en een geweldig uitzicht:

"ons" zitjeUitzicht vanaf het terras

De karakteristieke kampeerbus van Nanouk staat overigens helaas stil vanwege "waterschade". Enkele minderjarige uit het dorp schenen het grappig te hebben gevonden om wat liters water aan de benzine tank toe te voegen........

De bus van Nanouk, momenteel helaas met "waterschade"

We brengen de zaterdag door met wat klusjes, praatjes en een wandeling door het dorp.
Zondag stelt Nanouk voor om er op uit te gaan. Eind van de ochtend voor een tripje naar het terras van een restaurant in Haza del Lino en eind van de middag voor een trip naar de plaats Almuñécar waar iedere zondag om 18:00 uur voortreffelijke live muziek in een café te genieten valt.
Beide uitstapjes waren zeer geslaagd kunnen we vertellen! Vooral van de muziek in café La Pelillera hebben we erg genoten!  Diverse muzikanten wisselden elkaar af en vele soorten instrumenten werden bespeeld:

Live muziek in AlmunecarScreenshot_20190212-182823~2

De sfeer en de kwaliteit van de optredens/jamsessies waren erg goed!
Na afloop ook nog plezier gehad omdat we eerst de auto niet terug konden vinden in de parkeergarage en vervolgens omdat ons parkeerticket niet leesbaar bleek door de automaat, waarna we opzoek moesten naar iemand die de ons kon helpen om uit de garage te geraken omdat daar overnachten ook zowat is. De slagboom op te tillen, wat onze Popey Bart geprobeerd heeft lukte namelijk niet ;-)

Maandag opnieuw een trip met Nanouk door te omgeving. Ditmaal naar Orgiva.
Lola, het poezebeest van Nanouk, is met haar mee terug uit Costa Rica  gekomen en onlangs bij haar pleeggezin in Nederland opgehaald. Ze heeft nog een enting voor de boeg voordat zij zich buiten tussen de kattenbende van het dorp mag begeven. Zodoende reizen we af met Bor, Snoopy en Lola op de achterbank en Nanouk en Bart voorin.

Screenshot_20190212-182840~2Orgiva

Orgiva ligt in de Alpujarras, de "uitlopers" van de Sierra Nevada. Een knus bergdorp waar we vele "hippies" (of alternatief ingestelde West Europeanen) spotten. Op donderdagochtend schijnt er overigens een gezellige markt te zijn. Leuk om vandaag lekker door de straatjes hier te banjeren. Toen we een paar jaar terug namelijk een nachtje op de camping van Orgiva doorbrachten, zijn we de dag er op naar de kust gevlucht vanwege de sneeuw en kou die toen zijn intrede deed,
Op een terras van "Adams Appels" genieten we van een broodje en een smakelijke koude thee:

Op een terras in Orgiva

De traditioneel Arabisch geklede eigenaar blijkt enige jaren in Amsterdam gewoond te hebben. Adams slaat dan ook zowel op een afkorting van Amsterdam als op een gedeelte van de mannelijke anatomie:-)
Op de terugweg nog een flinke zak dennenappels verzameld waarna we eind van de middag weer voldaan in Polopos terugkeren.

Dinsdag voor het eerst sinds weken geen blauwe lucht maar een dik wolkenpak aan de hemel.
Omdat dit tevens gepaard gaat met een aardige temperatuur daling leek het ons een goed plan om er even met de bus op uit te gaan. Die heeft immers sinds vrijdagmiddag werkloos aan de rand van het dorp gestaan.
We slingeren in 20 minuten naar beneden en rijden via de A7 een stukje naar het westen.
Dan nemen we de afslag Carchuna/Calahonda en rijden via een strandweg weer oostwaarts terug.
Bij Carchuna rijden we langs deze camping die als een groene oase tussen de vele kassen verscholen ligt:

Screenshot_20190212-213449~2

Daarna in Calahonda een wandeling over de boulevard gemaakt en wat boodschappen gedaan waarna we een zak kleine paprikaatjes/pepertjes kado gekregen :-)

Zak peper/paprikaatjes kado

Uitzicht op Calahonda:

Uitzicht op Cala Honda

Vervolgens naar Castell de Ferro gereden, bus aan het begin van de boulevard geparkeerd en naar het centrum gewandeld.

uitzicht op het strand van Castell de ferro

Al daar opnieuw gezwicht voor een dagmenu........

het dagmenu van de 12eSalmorejo, een variant op GazpachoScreenshot_20190212-214532~2

En bij "thuiskomst" een beetje relaxen in ons onderkomen:

dinsdag avond in de studio

En morgen opnieuw de bergen in, maar daarover volgende week weer meer, tot dan!

1. Tom en Loes Tjeerdema:
    16 februari 2019
    Geweldig! Wij genieten van jullie reisverhaal en de mooie foto's!
  2. Barenbor:
    19 februari 2019
    En wij genieten van jullie reactie!