week 3 26 februari t/m 3 maart

4 maart 2016 - Rincón de la Victoria, Spanje

26 februari

Vanochtend uit Sopalmo vertrokken. Redelijk uniek dat we vijf dagen op 1 plek hebben gestaan!

Eerst naar het strandje in Aqua Amarga gereden (in natuurpark Cabo de Gata) waar we 13 jaar oude goede herinneringen aan hadden.
Ooit stonden we er een paar nachten alleen op het strand met de bus maar inmiddels hebben meer reizigers het strand gevonden.
Dorpje is ook iets meer toeristisch geworden maar nog steeds rustiek.

Ooit stonden we hier dagen alleen op het strand en nu...      Aqua amarga

Pootje bader bij Aqua amarga
Daarna doorgereden naar de Sierra Nevada, waar we, voor het morgen daar weer zou gaan sneeuwen, een hele mooie tocht door hebben gemaakt.

Op weg naar de Sierra kwamen we trouwens langs Tabernas. Op onze reis in 2003 brachten we een bezoek aan één van de western dorpjes wat er amusant was. Het gebied staat ook wel bekend als "Mini Hollywood" Mini-Hollywood is een gebied gelegen in de woestijn van Tabernas, waar op verschillende plaatsen western films zijn opgenomen.

Eén van de dorpjes in de woestijn bij Tabernas

Zicht op Sierra

Bij Calahorra de Sierra ingereden

Sierra-Nevada

Na een mooie terugtocht door de uitlopers van de Sierra (Alpujarras aan de zuidflank van de Sierra Nevada), zijn we op een camping in Orgiva beland omdat het eigenlijk te koud is om "vrij" te staan.
Het weer is omgeslagen, een ijzige wind waait over het verlaten camping terrein en wij zitten, na een hapje gegeten te hebben in het campingrestaurant, in de avond behaaglijk met het kacheltje aan naar series op de laptop te kijken. Morgen maar weer terug naar de kust gezien de sneeuwverwachtingen!

27 februari
Vanochtend wakker geworden met ijzige wind en fijne poeder stuif sneeuw die, concludeerde we uit de bergen kwam waaien daar de toppen vannacht  besneeuw waren geraakt. Besloten terug naar de kust te gaan en misschien later terug het binnenland in te gaan want eigenlijk staat een bezoek aan Granada ook nog op ons verlanglijstje.

Op de camping in Orgiva Regenboog

Rio Guadalfeo langs de N-323

Mooie kustweg (N-340) gereden van Motril tot vlakbij Nerja. Daar op een strandje gelunched en een verjaardagswens op het strand gemaakt voor Karen die morgen jarig is. In de namiddag ingechecked op een camping in Maro/Nerja. Kliekje uit de vriezer( wat een luxe zo'n vriesvakje!) opgewarmd, wat gelezen en wat series op de laptop gekeken.

Ergens langs de N 340 De plantjes doen het nog steeds goed ;-)

Playa Maro, verjaardagsgroet leggen    Playa Maro, verjaardagsgroet leggen 2 Camping Nerja/Maro

28 februari
Hoewel de kleinschaligheid  van de camping goed beviel, vonden we de camping in verhouding naar de voorzieningen vrij prijzig en net iets te ver van Nerja liggen. daarom uitgecheckt en op weg om Nerja te ontdekken en  om in de namiddag daar oude bekenden van Bart te ontmoeten.
Dat is trouwens een grappig verhaal; Dag of tien geleden krijgt Borrie een e-mail van ene Sam, die opzoek is naar Bart, of ik hem aan zijn contact gegevens kan helpen, nou, dat kon ik wel....
Even over en weer gemaild waaruit blijkt dat hij pas na 1 juni kan afspreken omdat hij momenteel in Spanje zit. Nou, dat leek ons geen probleem, dat hij momenteel in Spanje was :-)

Maargoed, eerst dus naar Nerja.
Nerja is leuk is de conclusie! De charme zit ‘m onder andere in de mooie ligging op een rotsplateau boven de zee.  Dit in combinatie met het prachtige uitzichtspunt Balcon de Europa en de typisch Spaanse smalle straatjes in het historische centrum maken Nerja zeer aantrekkelijk en pittoresk. Het schijnt dat het stadje later tot ontwikkeling is gekomen dan de kust ten westen van Málaga, waardoor er relatief weinig hoogbouw is. Aan de ene kant wordt Nerja omsloten door landbouwgebied en aan de oostelijke kant door een bergachtig natuur-gebied (richting Almuñecar) met prachtige uitzichtspunten en desolate stranden, zo valt op internet te lezen. De kustlijn bedraagt 16 kilometer waarvan 13 kilometer strand.
Nerja is ook beroemd om haar druipsteengrotten, de Cuevas de Nerja in Nerja-Maro, (deze grotten lagen vlakbij de camping van vannacht).
In het oude centrum van Nerja ligt ‘Balcon de Europa’, een uitzichtpunt op een uitstekende klif in de zee. Bij helder weer heb je een magnifiek uitzicht over de kust en de bergen achter Nerja. Het naastgelegen pittoreske strandje Playa Calahonda is hierdoor uitgegroeid tot het meest gefotografeerde strand van Spanje schijnt.

Na de leuke rommelmarkt en het stadje bezichtigd te hebben, gingen we op weg naar Sam en Jeanine waar we een erg gezellige avond mee doorgebracht hebben. Zo gezellig dat we maar in de bus, op de oprit van hun vakantieverblijf, zijn gaan geslapen, én omdat Sam ons de volgende dag een koningsontbijt had beloofd ;-)

Markt in Nerja Op het Balcon d'Europa in Nerja

In het oude centrum van Nerja ligt ‘Balcon de Europa’, een uitzichtpunt op een uitstekende klif Slaapplaats: op de oprit van het vakantiehuis van Sam&Jeanine

29 februari
Het voelt vandaag wat dubbel om een leuk vakantiebericht te schrijven; Na de leuke dag in Nerja en de eveneens zeer geslaagde avond met S&J, werden we in de vroege ochtend opgeschrikt door een telefoontje uit NL; Bart's dochter blijkt rond middernacht een beroerte te hebben gehad, ligt in het ziekenhuis en is net geopereerd. Wat een schrik en wat een machteloos gevoel zo op afstand!
Hoewel de ingreep succesvol verlopen is en Bart's zoon belde om te laten weten dat hij bij zijn zus was geweest en met haar gesproken heeft, is het nieuws als een bom aangekomen en heeft het een gat in de dag geslagen.
We zijn nog tot een uur of twee bij S&J  gebleven om daarna volgens plan het super leuke dorpje Frigiliana te bezoeken dat achter Nerja ligt en een pittoresk oud-Moors plaatsje is met steile kronkelstraatjes. Maar hoe mooi en leuk het dorpje ook was (en dat was het echt!) toch wilde het genieten niet zo lukken omdat de gedachten toch ergens anders waren.

Zicht op Frigiliana    Frigiliana, straatbeeld   Frigiliana, stoepje voor deur

Na Frigiliana naar Torrox gereden waar we ingecheckt hebben op camping El Pino.

1-3 maart
Na de camping in Torrox betrokken te hebben, hebben we ons verpoosd met lezen, sudoko-en, wandelen naar de boulevard (tapas + drankje 1,50 euro!) en gezellige praatjes met onze Nederlandse buren.
Die buren hebben na jarenlang uitgezonden te zijn geweest,  nu een groot deel van hun bezittingen bij zich en trekken sinds januari (met hun Volkswagen busje) Spanje rond, op zoek naar een plek om te blijven!

3 maart
Vanochtend de camping in Torrox verlaten om verder westwaarts langs de kust te trekken. Borrie werd namelijk onrustig c.q. reislustig en behalve de namiddagwandelingen naar de boulevard, is er voor ons (op loopafstand) niet zoveel te beleven in de omgeving van de camping.
Voor het eerst van de vakantie  een commercieel uitstapje gemaakt naar een centro commercial met enorme grote Eroski supermarkt, tussen Velez Malaga en Torre del Mar. Dat maakt Borrie altijd erg blij, zo'n immens grote supermarkt, daar kan ze zich wel uren verpozen!
Daarna op zoek naar een leuke lunchplek, waardoor we bij Almayate playa terecht kwamen. Na de klaargemaakte broodjes verorberd te hebben en een stukje over het strand te hebben gewandeld besloten we dat het hier een te gekke plek is om vannacht te blijven. Echter stond er op borden te lezen dat er tussen 21:00-9:00 niet geparkeerd mocht worden. Bart besloot het na te gaan vragen bij een verderop gelegen verlaten uitziende, doch geopende, strandtent. In "Spanglish" had hij een heel geanimeerd gesprek met de uitbater volgens wie het geen enkel probleem was om aan het strand te overnachten want daar werd nooit gecontroleerd. Tevens was het mogelijk om daar s avonds een hapje te eten.  Hierop de bus in de buurt van de strandtent geparkeerd en van de cerveza en vino Tinto zitten genieten op het stille terras van de strandhut.

Strandtent op Almayate playa Slaapplaats op Almayate playa Slaapplaats op Almayate playa 2

Wat er hier op het strand zoal voorbij komt....2 Wat er hier op het strand zoal voorbij komt....

echt genieten op het uitgestorven strand in Almayate 2 echt genieten op het uitgestorven strand in AlmayateZonsondergang