week 4, 4 t/m 10 maart

11 maart 2016 - Tarifa, Spanje

4-5 maart
Vanochtend al vroeg op en  een strandwandeling gemaakt, koffie gezet en bus reisklaar gemaakt om verder te trekken.
Waarom verder als je zo'n mooie stek hebt gevonden? Wel, omdat we op de camperplaatsapp lyrische reviews over een camper area gelezen hadden nabij Rincon de Victoria. Daarom  de N 340 weer opgereden om een kilometer of 12 verder te reizen naar die fantastische camper plaats.....

(n.b. de  N 340 is al sinds Motril echt een prachtige kustweg en er zijn voldoende plaatsen langs de weg te vinden om "vrij" te kamperen)

Tja en dan merk je dat meningen toch kunnen verschillen over wat een fijne kampeerplek is......
Keurig net terreintje maar hutje mutje op elkaar. Toch ingecheckt, we willen proberen te begrijpen waarin mensen er met de camper op uit trekken, om vervolgens op één gepakt op een aantal m2's te staan. De uitbater deed heel gastvrij en nodigden ons expliciet uit om de volgende dag de georganiseerde bbq bij te wonen.
Al gauw kwamen er achter dat "vrijheid blijheid" hier niet van toepassing was.
Op het terrein waar zeker 40 campers stonden was één sanitaire voorziening, een ruime badkamer met douche, wc en wastafel. Voor het gebruik hier van moest je de sleutel bij de receptie ophalen of kon je voor 1 euro per dag een eigen sleutel huren. Voor het gebruik van de wasmachine die achter slot en grendel zat, moest een personeelslid de sloten ontgrendelen om de machine te kunnen vullen en legen. Beetje jammer, maar dan de positieve kant; je kunt hier warme maaltijden bestellen die dan keurig netjes bij je "thuis" bezorg worden :-)

Ons plekje op de camper area De bestelde maaltijd werd keurig in ons campertuintje bezorgd :-)

De lasagna was vast niet bijzonder, maar smullen dat we deden van die warme thuisbezorghap!

Na een kleine 48 uur op de keurig nette en over gereguleerde camperplaats te hebben gestaan, kregen we er zo de kriebels van, dat het hoogtijd werd om te verkassen. In een vlaag van verstandskies verbijstering, hadden we ons gisteren trouwens ook nog opgegeven voor de bbq !

Gezamelijke bbq op de camper area in Rincon

6 maart
Op de agenda voor vandaag staat een bezoek aan Malaga. 's Ochtends naar twee markten en s middags de stad verkennen.
Die eerste leuke strandmarkt bleek niet meer te bestaan begrepen we bij aankomst. De andere markt zou bij het congrescentrum zijn volgens de camping. Via de navigatie op naar het congrescentrum. Maar helaas troffen we daar een verlaten geheel aan dus omgedraaid. Ergens had Borrie gelezen dat de markt bij een stadion zou zijn, dus op naar het stadion. Daar was wel wat bedrijvigheid te bespeuren dus geparkeerd en naar binnengegaan. Niks geen markt maar een demonstratie van politiehonden o.i.d
Goed, dan maar naar het centrum toe vond Borrie, maar Bart bleef volhouden en zag op de borden nog een congres centrum. De parkeerplaats daar was bomvol dus daar zou het vast zijn!
Maar helaas, er bleek een horecabeurs gehouden te worden...
In de verte spotten we nog een parking met veel auto's, laatste poging! En tadaaa, daar was de markt!
Bij het parkeren helaas de handrem vergeten en de gril van een Audi voorzichtig
geraakt Gegevens afgegeven en op naar de markt. Een markt die overweldigend groot was. Denk dat we beide niet eerder zo'n grote markt gezien hebben!
Na de markt 10 rondjes centrum gereden om een parkeerplaats te vinden en daarna lekker rondgestruind door de mooie stad.

Stadsgezicht       Stadsgezicht Malaga

Levend standbeeld, Malaga  muurschildering, malaga

Málaga, super terrasje met heerlijke tapas bij Bodega Bar El Pimpi!

Tegen zessen teruggereden naar de buurt van  het stadion waar we vanochtend een praktische overnachtingsplek hadden gezien voor de nacht. Praktisch houdt zo'n beetje in dat we Blues ergen kunnen uitlaten en ergens van een wc gebruik kunnen maken.Ook moeten we beide het idee hebben dat het een "veilige" plek is om te staan.  In dit geval was er voldoende groen, een Carrefour om de hoek en stond er nog een andere camper.

Overnachtingsplek in Malaga

Blijkbaar is het terrein waar we op uitkijken erg in trek om rijlessen aan zoons en dochters te geven waardoor we ons tot de schemer in viel vermaakt hebben met het kijken naar die bedrijvigheid.
Na het invallen van de schemering  bleek het terreintje echter voor hele andere zaken te worden gebruikt. Wat daar precies passeerde zullen we waarschijnlijk wel nooit weten, maar verdacht was het. Zo verdacht dat het ons tot bij middernacht zoet heeft gehouden om het vanuit een verduisterde bus te observeren terwijl we in de tussentijd tal van wildwest verhalen er bij verzonnen hadden.

7 maart
De eerste ochtendactiviteit van vandaag bestond uit een ontbijtje bij en een rondje door de Carrefour om de voorraad aan te vullen. Verder weinig beschrijfwaardige zaken mee gemaakt vandaag, anders dan dat we een kleine 40 km verder westwaarts zijn getrokken en sinds de vroege middag op camping Buganville, nabij Marbella, ingecheckt hebben. De frisse wind en de spatjes die af en toe vallen, vormde de aanleiding voor een lange siësta en wat lees-en puzzelactiviteiten.

8 maart
Vandaag besloten om Marbella te bezoeken, ook al kan het image dat wij van Marbella hebben ons niet echt bekoren. Maar om de hoek van de camping ligt een bushalte waar de bus naar Marbella stopt,  dus leek het ons vanochtend toch best een goed plan, off we go....

En wat een verrassing, niks geen jet set gezien maar een enorm leuk oud centrum! Die jet set houdt zich vast elders schuil terwijl wij in de tussentijd genoten van de leuke straatjes en pleintjes.

Marbella, oude stad stadsbeeld marbella calle_ancha_casco_antiguo muur in Marbella

Ander nieuws van vandaag is dat Borrie een berichtje van haar voormalig teamleider gehad heeft met het aanbod om vanaf 1 mei tot medio maart 2017 weer voor 32 u.p.w. aan de slag te kunnen bij Jeugdbescherming Gelderland.
Bij thuiskomst zal het arbeidscontract op de deurmat liggen, helemaal toppie!
Misschien in maart 2017 wel weer naar ontSpanje???

9 maart
Na twee nachten op de camping bij Marbella, zijn we vandaag verder getrokken naar Gibraltar. Voor we goed en wel geparkeerd hadden om met de kabelbaan de rots op te gaan, lieten we ons overhalen om dat met een minibusje te doen. En dat pakte echt wel heel tof (en surrealistisch tegelijkertijd) uit. Gibraltar zelf is al surrealistisch, een aantal vierkante kilometer in Spanje dat aan Groot Brittannië toebehoord. Ze rijden er nog net niet links maar verder is het hartstikke Engels, van de "bobby's" tot de ponden die uit de muur komen.

Op de rots een super mooie grote grot bezocht, die in oorlogstijd bedoeld was als hospitaal en waar nu concerten gegeven worden. Foto's van de grot schieten te kort, zo sprookjesachtig was het uitgelicht. Daarom een kort filmpje gemaakt voor een impressie, zie "Video's".
Na het bezoek aan de grot een deel van het gangenstelsel in de rots bewandeld (die rots van Gibraltar is dus zo goed als hol, want wel 48 km aan gangenstelsel!) Natuurlijk ook de apenkolonie die op de rots woont bewonderd. Want de legende zegt, dat zolang als er apen op de rots leven, Gibraltar Brits blijft.
Vanaf de rots heb je trouwens ook een mooi uitzicht over Marokko en omdat het vrij helder was, zag je zelf de sneeuw in het Atlasgebergte liggen.

Bijna in Gibraltar Uitzicht vanuit de tunnels Ergens in de tunnel... Zulke borden krijg je dan..... Was even schrikken toen het eerste aapje op de auto sprong! De apen waren dol op de gids! Leuk toch, dat ze hier nog wel telefooncellen hebben! Hier haal je Elisabeth uit de muur

Na de tour nog even door de hoofdstraat van Gibraltar gebanjerd en daarna op weg naar Tarifa, waar we bij zonsondergang arriveerden.
Schitterend was het zicht op Afrika, zo tegen de schemering!
In het dorp een hapje gegeten en geconcludeerd dat het niet meer mogelijk is om het strand op te rijden en er te overnachten, waardoor we die avond op de parkeerplaats van een Lidl zijn beland.

En dan minstens een half uur wachten bij de grens om terug naar Spanje te kunnen...   Onderweg naar Tarifa image

10 maart
Vanochtend  op een terras een ontbijtje genuttigd en door Tarifa gewandeld om herinneringen op te halen.
Tarifa is de zuidelijkste stad van het Europese vasteland en ligt maar 14 kilometer van Afrika (Marokko) vandaan, dat je duidelijk kunt zien liggen aan de andere kant van de Straat van Gibraltar. Door de ligging waait het er bijna altijd en isTarifa uitgegroeid van een rustig vissersstadje tot de windsurf en kitesurf hoofdstad van Europa.

Spaans ontbijtje: getoast brood met olijfolie en tomatenpulp Zeezicht, tarifa 2 image Aan het strand in Tarifa

Ons inzien is het "hippie-achtige" er wel af en is Tarifa minder pittoresk als in onze herinnering . Daarom nog een stukje verder de N340 genomen om het duinlandschap dat we vanaf Tarifa zagen liggen te verkennen.
Daar toffe overnachtingsplek gevonden met uitzicht op lagune, zee, Tarifa en Afrika, wat wil een mens nog meer?? De rest van de dag dan ook op en rond het strand doorgebracht want echt mooi hier!

Punta paloma, uitzicht over strand  Overnachtingsplek Paloma

Costa del Zand ;-)  Costa del Woenstijn zand + wind = wegversmalling (Punta Paloma)

Altijd leuk om "schaduw foto's" te maken!  Altijd leuk om "schaduw foto's" te maken! 2

Heerlijk uit de wind in een inham op het strand bij Punta Paloma Blues genoot ook van het plekje ;-)

Uitzicht op lagune, zee en Afrika

standplaats bij Valdevaqueros

Morgen de rest van de prachtige omgeving ten westen van Tarifa verkennen en een camping zoeken voor een lekkere warme douche!
Het strand bij Valdevaqueros (waar we nu staan) en de zandduinen bij Paloma zijn in ieder geval zeer de moeite waard!

Nu genieten van de ondergaande zon en het sprookjesachtige zicht op de lichtjes van het andere continent........