Het voorjaar vooruit 2022: week 1 (22 t/m 29 januari) van thuis naar Chella

31 januari 2022 - Chella, Spanje

Zaterdag 22 januari, Thuis - Arras

Screenshot_20220130-185642

Na 2 jaar van "'thuisblijven", is vandaag dan de dag aangebroken dat we uit gaan breken.
Uitbreken uit onze Coronabubbel en op naar betere weersomstandigheden.

Het is al tegen half drie 's middags als Bor dan eindelijk het sein op groen zet om te vertrekken.
Ze verontschuldigd zich dat het pakken van de bus toch nog meer werk als gedacht blijkt te zijn en dat daarnaast ook de plantjes nog begieterd moesten worden, de stofzuiger nog een laatste maal door het huis moest sjezen en dat ook de koelkast nog geïnspecteerd moest worden op etenswaren die in onze afwezigheid een eigen leven zouden kunnen gaan leiden......

Via een omweg over Wassenaar om de mammie gedag te zeggen, vervolgen we om half zeven met gevulde buikjes onze weg naar het zuiden.
Even na tienen belanden we op een camperplaats in Arras waar je voor 8 euro 24 uur lang op een keurige maar fantasieloze camperplaats kan verblijven, dit inclusief stroom, douche en toilet.
Het inchecken gaat via een automaat, waar je betaald met je pinpas en de slagboom voor je open gaat.

De volgende ochtend zag het er daar zo uit:

IMG_20220123_103236686_HDR

Zondag 23 januari, van Arras naar Blesle

Screenshot_20220130-185749

Om zo snel mogelijk in betere temperaturen te geraken, zetten we er vandaag flink de pas in en rijden we via de péage ruim 600 kilometer zuidwaarts. We schrikken wel een beetje van het dieselverbruik van de de bus, na zo'n 350 kilometer gereden te hebben, wordt ze al weer dorstig. Laten we hopen dat het door de kou komt en het verderop wat beter zal gaan.

Een stukje onder Clermont Ferrand houden we aan het eind van de middag halt in Blesle.
Hier bevindt zich een camperplaats en een hotel/restaurant dat door Nederlanders gerund wordt.
's Avonds lekker in het restaurant gegeten en gezellig met de eigenaren gekletst.
De volgende ochtend staan de ijsbloemen op de ramen en zitten de gordijntjes van de bus er aan vast geplakt. De waterkraan weigert dienst en dan dringt het tot ons door dat de watertank vast bevroren moet zijn. Achteraf nogal logisch want het blijkt de afgelopen nacht min 9 graden Celsius geweest te zijn.  Maar zoals op de foto te zien is, is de hemel de volgende ochtend strak blauw van kleur en beloofd het een prachtige dag te worden :-)

IMG_20220124_101057302_HDR

Maandag 24 januari, van Blesle naar Roses

Screenshot_20220130-185817

Na een koude start vervolgen we vandaag onze weg naar het zuiden en rijden we halverwege de middag Spanje binnen, olé!
Omdat onze bovenste beste chauffeur in korte tijd al heel wat kilometers in zijn benen heeft zitten, maken we er geen nachtwerk van en valt onze keus op een camperplaats in Roses.
Ook hier heeft een automaat de incheckprocedure van de receptie overgenomen, je voert je paspoortnummer via een automaat in, kiest je staplaats uit, klikt de voorzieningen aan die je erbij wenst en voilà, er komt geen mens en geen virus meer aan te pas..............

Na nog even van het ondergaande zonnetje genoten te hebben, volgt een  de inspectie van de nabije omgeving van de camperplaats. De inspectie leert ons dat alle nabijgelegen restaurants te koop staan of gesloten zijn. Daarom besloten om een greep in het noodrantsoen te doen en twee potten pasta carbonara te verorberen. Die overigens erg lekker waren en naar meer smaakten!

IMG_20220124_165048809_HDR  IMG_20220124_183523452

Dinsdag 25 januari, van Roses naar Sant Jordi

Screenshot_20220130-185841

Vandaag nog maar eens een ruime 300 kilometer naar het zuiden afgezakt.
De temperatuur klimt steeds iets hoger en tijdens deze koffiestop op een parking was de wollen trui beslist overbodig geworden.

IMG_20220124_135237188_HDR

Eind van de middag belanden we op een camperplaats in San Jordi / San Rafael del Rio bij het Duits/Spaanse restaurant Spaetzle Fritz.  Nou ja camperplaats, dat hebben ze er in de loop van de tijd van vast gemaakt. Men neme een restaurant met een grote parking en hopla, de campers en inkomsten stromen binnen.
Het is er zelfs zo druk dat er sinds vorig jaar een echtpaar aangenomen is om alles op de parking in goede banen te leiden.  Als je s avonds wat in het restaurant nuttigt, krijg je 5 euro korting op de overnachtingsprijs van normaliter 10 euro. Met stroom erbij (4 euro) kostte de overnachting ons in totaal 9 euro want dat eten in het restaurant was beslist geen straf ;-)
Als je wilt kan je voor de volgende ochtend ook nog brood bestellen en een douche bekomen voor nog eens 2 euro p.p. extra.

Eind conclusie: zeker voor herhaling vatbaar!

IMG_20220125_162349516_HDR     spaetzle-fritz-15~2 IMG_20220125_195101499_HDR

Woensdag 26 januari, van San Jordi naar Cocentaina

Screenshot_20220130-190016

Planning voor vandaag is een overnachtingsplaats in de buurt van Alcoy te vinden omdat het de bedoeling is om onze buurtjes daar morgen op te zoeken.
Na de camperplaats app en Google geraadpleegd te hebben,  valt onze keus op een rustieke camping onder Nederlands beheer in Concentaina. Na s ochtends met de eigenaar gebeld te hebben blijkt de camping i.v.m. onderhoud tot april gesloten te zijn. Een beste tegenvaller want veel anders is er in de buurt niet te vinden. De eigenaar geeft  gelukkig aan dat we alsnog welkom zijn. Zodoende belanden we in de middag op de schitterend gelegen desolate natuurcamping die via een zeer rustieke weg te bereiken blijkt te zijn.
En onze stoere buren uit Nederland, die zijn ons daar gewoon aan het eind van de middag op komen halen om  s avonds in Alcoy gezamenlijk een drankje te kunnen doen en ons in het aarde donker via de hobbel de bobbel slingerweg ook weer terug gebracht hebben!

IMG_20220126_160004500_HDR  IMG_20220127_101207068

Donderdag 27 januari, van Concentaina naar El Palomar

Screenshot_20220130-190106

We doen het deze ochtend rustig aan en genieten van de prachtig gelegen campingterrein.
Rond het middaguur zakken we af naar Alcoy om onze buurtjes opnieuw te ontmoeten en ter ere van de buurmans verjaardag gezellig met elkaar te eten.
Zodoende belanden we na een rondwandeling door Alcoy bij restaurant La Ximenera waar we werkelijk verrukkelijk met elkaar gegeten hebben. De zalm en de kabeljauw waren zo perfect gegaard, zo proef je het maar zelden.

IMG_20220127_143218769

Na afloop van het verjaardagsmaal namen we afscheid van onze buurtjes en besloten we naar een camperplaats/camping municipal Font de Sis in El Palomar te rijden.
We waren hier een paar jaar geleden  ook al eens en hadden er goede herinneringen aan.
Was toen spotgoedkoop en zeer populair. Inmiddels blijken de prijzen wat verhoogd, 15,- euro p.n. voor een plek met elektra, douche toilet, zeer goede wifi en, net als een paar jaar terug, ook inclusief gratis gebruik van de wasmachine.

IMG_20220127_171913714_HDR

Vrijdag 28 januari, van El Palomar naar Chella

Screenshot_20220130-190121

Vandaag rijden we op Nicolle in Chella aan.
Vanaf El Palomar is het nog maar goed een half uur rijden.
Nicolle is een paar maanden geleden binnen Chella verhuisd, van een huurhuis naar een eigen stuk grond van een hectare groot. Om niet te verdwalen hebben we voor de zekerheid met Nicolle bij de Consum supermarkt in Chella afgesproken. Ook onze buurtjes zijn van de partij.
Met drie auto's rijden we naar boven, de campo (het Spaanse platteland) in.
Op het perceel is men bezig met het aanbrengen van een omheining, wat nogal een klus is op een dergelijk perceel. Bedoeling is dat er aan het eind van de zomer een Yurt als woning op het stuk grond verrezen is. Tot die tijd verblijft Nicolle in haar camper en caravan, tezamen met haar 4 honden, een pony en twee geiten. Waarvan de pony en de geiten overigens hun eigen onderkomen hebben ;-)
In de afgelopen weken is er ook een toiletgebouwtje bijgekomen en een tuinhuisje dat dienst doet als leefkeuken.

IMG_20220128_174024989_HDR IMG_20220128_174048729_HDR

Avonds zijn we er getuige van hoe de beestenbende elke dag wordt uitgelaten :-)

IMG_20220128_183341840

Zaterdag 29 januari, Chella

Screenshot_20220130-190141

Vanaf onze staplaats bij Nicolle zien we even over half acht de zon boven de bergen uitpiepen die vervolgens langzaam maar zeker warmte in de bus brengt. Tegelijkertijd horen we steeds  meer knallen van jachtgeweren uit het dal opstijgen. Het is het laatste weekend van het seizoen waarin er nog op vogels gejaagd mag worden. En dan kan je horen, met name na zonsopgang en voor zonsondergang.
Na met een kop koffie van de prachtige vergezichten genoten te hebben, wagen we ons aan het openlucht sanitair. Inmiddels kunnen we proefondervindelijk zeggen dat we niet eerder zo genoten hebben van het naar de wc gaan :-)

IMG_20220130_155916083_HDR  IMG_20220130_155936335_HDR

Daarna staat een bezoek aan de markt in Enquera op het programma waar Bor meteen een horlogebandje kan scoren voordat die van haar het begeeft en voor een habbekrats een paar warme sloffen heeft kunnen scoren.
Nog een koffietje op een pleintje na afloop en terug naar onze stek bij Nicolle waar we de middag al keuvelend in het zonnetje doorbrengen.

IMG_20220129_114558504  IMG_20220130_153804402_HDR

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nelleke:
    31 januari 2022
    Wat een geweldig idee! Jullie zijn echt al in een andere wereld. Hier storm en kou!
    Heeeeel veeel plezier samen. Dank voor leuke verrassing! 💕
  2. Barenbor:
    6 februari 2022
    Dankjewel voor je lieve wensen Nelleke.
    Het is heerlijk om er weer even uit te zijn!
  3. Hetty:
    31 januari 2022
    Gezellig! dat jullie weer schrijven. Fijn ook dat het weer steeds wat beter wordt. -9 lijkt me toch wat koud om te camperen.
  4. Barenbor:
    6 februari 2022
    Ha Hetty, er was wel even twijfel over weer schrijven maar stiekem vind ik het toch te leuk om te laten. Ook omdat het een leuk naslag werk voor onszelf voor later geworden is.
  5. Rob en Paula:
    31 januari 2022
    Ach ja, alweer 2 jr geleden dat wij elkaar in Portugal troffen. Jullie heerlijk weer in zonnige oorden, geniet ervan. Wij hopen half mrt weer richting het zuiden te vertrekken. Zijn die sombere luchten en regen wel zat.
  6. Barenbor:
    6 februari 2022
    Hoi Rob&Paula, ja, waar blijft de tijd !
    We kunnen onze ontmoeting nog goed herinneren met de opmerkelijke Engelse Steve in zijn gestreepte djellaba en de medronho's.
    En jullie voor volgende maand alvast een prachtige reis gewenst!
  7. Loes Tjeerdema:
    1 februari 2022
    Wat heerlijk om weer onderweg te zijn en de zon te zien! Wij dromen ervan om in april weer naar het zuiden te reizen! Geniet en houd ons op de hoogte!
  8. Barenbor:
    Ha Loes en Tom,
    We kunnen jullie verzekeren dat het inderdaad heerlijk is om weer "on the road" te zijn!
    En de dagen vliegen dus het is vast zo april!
    Maar liever niet te snel want dan is Bor's verlof ook weer voorbij😉
  9. Janny Kiers:
    1 februari 2022
    Gezellig om te lezen, hopelijk zien we elkaar nog ergens.
  10. Barenbor:
    Hoi Janny,
    Ergens gaan we elkaar vast zien.
    Of het nu op deze reis is of weer in NL, komt vast goed!
  11. Romina:
    9 februari 2022
    🙋🏻‍♀️ 👩🏻👨🏻🐶 🥰 Wat een feest 🥳 Eindelijk weer lekker weg 🚐 naar de ☀️ 💃🕺🏼🐕
    Jullie hebben in de begin dagen mooi wat kilometers gemaakt 🚐⛽️ Ook lekker 🥘 en drinken 🍷🍷tussendoor # genieten
    Dinsdag 25 januari zijn jullie bij camperplaats in San Jordi / San Rafael del Rio bij het Duits/Spaanse restaurant Spaetzle Fritz👍🏻 Kan ook niet anders natuurlijk dat jullie het daar zo goed hebben gehad 😉😂
    Verder met gezellig en goed gezelschap lekker borrelen 🥂🥂🍾 en eten 🍣 🍱 🐠
    Wat zijn jullie bij een groot stuk grond en ook leuk die speelkameraadjes voor 🐶 Bella 🤩 🐶 🐶 🐶 🐶 🐴 🐐 🐐 Een goed begin van de vakantie!