Week 6, 18 t/m 24 maart

24 maart 2016 - Silves, Portugal

18 maart
Na een nachtje in Tavira, vanochtend naar Estoi gereden om het Palacio weer eens te bezoeken. Dat is wel een beetje "ons" paleisje waar we al vaak naar terug zijn geweest. Vijftien jaar geleden nog in vervallen doch zeer feeërieke staat, nu gerenoveerd en in gebruik als Pousada (= luxe hotel, gevestigd in veelal historisch gebouw).
Het is weer houdt niet over vandaag, daarom wat rond getourd door de Algarve en uiteindelijk onder een vuurtoren aan de kust tussen Albufeira en Portimao beland, vlak bij het plaatsje Carvoeiero, waar we op een klein parkeerterrein bij een vuurtoren besloten te overnachten.

Estoi 2  Estoi Palacio Estoi

Palacio Estoi 4  Palacio Estoi 2  Palacio Estoi 3

19 maart
Vanochtend al vroeg bij vuurtoren, "Farol de Alfanzina", ontwaakt.
Waarschijnlijk door het uur tijdsverschil wat het hier al eerder licht maakt.
En ook de zon bleek al vroeg uit de veren, waar we geheel niet op gerekend hadden gezien de weersverwachtingen.
Besloten er maar gauw van te genieten door een ochtendwandeling over de kalksteen rotsen langs de kust te maken.

Vuurtoren

zicht op vuurtoren

start van de wandelroute met hier en daar nog wat regenplassen van gisterenavond Zicht op Praia de Vale Centianes, waar de wandelroute ophield

Uitzicht op kustlijn op heenweg Uitzicht op kustlijn op terugweg toen er in een vlot tempo een schip met zure appelen aan kwam

Na de wandeling weer met de bus op pad.
Op "het lijstje" voor vandaag staat een bezoek aan Ferragudo en het vinden van een leuke camping voor de komende twee dagen.

Ferragudo is een pittoresk klein vissersplaatsje met historisch centrum, aan de monding van de rivier de Arade. Tegenover Ferragudo ligt de grote vissersplaats Portimão. Ferragudo heeft gezellige straatjes, restaurantjes, een kade waar de vissers druk bezig zijn met het verwerken van de vangst en het repareren van de netten, stranden enz.

Aan het strand bij Ferragudo Zicht op Ferragudo

Na Ferragudo door naar Silves omdat we daar op de app van Campercontact een leuke kleine camping gezien hadden, genaamd "O Paraiso"
Bij aankomst bleek de camping zo waar helemaal aan onze wensen en verwachtingen te voldoen!
De camping ligt op een heuvel, 3 km vanaf Silves, en bestaat uit een aantal smalle terrassen. Vanaf onze standplaats kijken we uit op Silves en op de rivier de Arade waar flamingo's in rondstappen.
We waren enkel niet helemaal voorbereid op de wat geïsoleerde ligging van de camping waardoor we een duik in het voorraad krat moesten nemen en er vanavond erwtensoep uit de zak en ravioli uit blik op het menu staat.

aankomst in Silves

Uitzicht vanaf onze staplaats op d ecamping, dorp Silves op de achtergrond

20-24 maart
Het is alweer donderdag en we hebben er inmiddels al 6 weken opzitten!
Sinds zaterdag zijn we gestrand op de camping bij Silves. Niet vanwege technische
mankementen of zo, maar omdat dit plekje ons gewoon super goed bevalt!
Er staan hier tal van fruitbomen waarvan we zoveel vruchten mogen plukken als dat we willen, écht een paradijsje! Helemaal sinds we de laatste paar dagen  de hele "etage" voor ons zelf hebben :-).
Vanmiddag (24/3)  was het dan ook wel even schrikken toen er drie luidruchtige Spaanse families onze etage opreden! Gelukkig gingen zij even later twee verdiepingen lager staat.
We zijn tot nu toe twee keer naar Silves geweest om boodschappen te doen, een keer te voet (45 min lopen) en een keer met de camper. Daarnaast maken we hier mooie wandelingen, socialiseren we af en toe met het handjevol vaste bewoners die de camping telt, bekijken we de bootjes en de vogels in de rivier, lezen en zonnen we.
Onder aan de heuvel, aan het water, zit een bar/restaurantje dat helaas pas vanaf 1 april open gaat. Het eten schijnt er heerlijk te zijn. Wel hebben we er laatst gezellig wat gedronken met de vaste campingbewoners toen de eigenaar er een middag was om een gezelschap te cateren.

Ondanks al die zaligheid, zijn ons de aanslagen niet ontgaan en bedrukt het nieuws ons ook hier, op de paradijselijke heuvel. Gisteren zagen we op de Portugese televisie (in een restaurant in het dorp) dat er ook dreigingen voor Spanje en Portugal zijn en dat de metro in Lissabon juist geëvacueerd werd vanwege een verdachte attachekoffer.
Heel, heel treurig dat het de mensheid niet lukt om in vrede op deze prachtige planeet te leven.....

Overzicht over camping en omgevingWe hebben de hele camping verdieping voor ons zelf!

Ooienvaars in de Arade Flamingo's in de AradeFlamingo's in de Arade 2

silves

1. Anke Us:
    25 maart 2016
    Terwijl wij hier genieten van onze AOW en het weer alle kanten op gaat, genieten jullie van dat geen wij in oktober, wat betreft de foto's en verhalen als zo juist gelezen en gezien beleeft hebben. Ook wij waren in Silves. Wij lezen jullie genot en hopen dat jullie daar nog veel meer van krijgen. En .......... blijf gezond, doe aardig tegen elkaar en blijf GEZOND !!!!