Het voorjaar vooruit 2020: week 10 (7 maart t/m 12 maart) van Bellvei naar Huis

31 maart 2020 - Apeldoorn, Nederland

We zijn inmiddels alweer bijna 3 weken thuis en het schrijven van het laatste weekverslag laat nog altijd op zich wachten.....
Het voelt ook een beetje ongemakkelijk om er in deze tijden alsnog aan te beginnen.
Na een harde landing in de grimmige werkelijkheid die vandaag de dag door het Corona virus geregeerd wordt, waren er wel andere zaken waar het hoofd naar stond.
Maar goed, het zou ook een beetje jammer zijn wanneer de verslaglegging dit jaar niet compleet zou zijn en we zijn vooral dankbaar dat we überhaupt nog zo'n fijne reis hebben mogen en kunnen maken!

Daarom maar even de mindset veranderen om in gedachten terug te keren naar een wereld waarin  " 1,5 meter afstand houden" nog niet aan de orde was.......

7 maart, Bellvei-Palomós

Screenshot_20200316-203346

De wind blaast nog altijd uit alle hoeken en gaten wanneer we s ochtends wakker worden op de camperplaats in Bellvei.
Samen met Janny en Harm hebben we besloten om vandaag te verkassen naar een camperplaats in Palamós, aan de Costa Brava.
Janny en Harm gaan al vroeg op pad daar zij van plan zijn om de route via de binnenwegen af te leggen.
Wij doen het wat rustiger aan en verlaten Bellvei tegen tienen, om via de tolroute tegen twaalven op de beoogde camperplaats in Palamós te arriveren.
En dat blijkt achteraf maar goed ook want de camperplaats staat barstensvol! Er zijn nog slechts 3 plaatsen beschikbaar. Voor Janny en Harm die nog wel even onderweg zullen zijn, mogen we gelukkig een plekje reserveren.

IMG_20200309_124947229

Wanneer het gezelschap halverwege de middag compleet is, wandelen we gevieren, via een bruggetje van de hand van Gustave Eiffel, naar de boulevard.

IMG_20200307_171557996_HDR

Na wat rond gescharreld te hebben belanden we bij Hotel Restaurant Marina waar we ons de drie gangen lunch goed laten smaken :-)

IMG_20200307_151943475

's Avonds is het tijd voor revanche, de klaverjas-stand bedraagt 1 - 1 dus we zijn aan elkaar gewaagd, tijd dus voor de beslissende ronde ;-)

8 maart Palomós

Screenshot_20200316-203417

Het belooft een prachtige dag te worden!
Plan is dan ook om de stalen rossen nog eenmaal in te spannen voor een fietstocht naar het superleuke middeleeuwse dorpje Peratallada.
Tegen het middaguur verlaten we de camperplaats om via Palafrugell en Pals naar Peratallada te fietsen.
Tot Pals gaat het perfect. Oké, we hebben even met de fiets aan de hand moeten lopen toen Google Maps ons door een rivierbedding stuurde die vol stenen lag, maar verder was het  tot aan Pals een perfecte fietsroute waarbij we niet één keer op een autoweg hebben hoeven te rijden. Vanaf Pals maakt Maps er echter een potje van en stuurt ons richtingen op die dan wel in een rivier, weiland, of dicht bebost gebied eindigen........

IMG-20200308-WA0001   IMG-20200308-WA0003

Maar..... even na drieën belanden we dan eindelijk in Peratallada!
En nu maar hopen dat we nog niet te laat zijn voor de geplande lunch.

Peratallada

Peratallada is één van Bor's lievelingsdorpen in Spanje.
Sinds Bart haar in hun verkeringstijd dit goed bewaard gebleven middeleeuwse dorp liet zien, was het liefde op het eerste gezicht en zijn we er sindsdien al vele malen terug geweest.  De mooiste, maar tevens drukste periode om Peratallada te bezoeken is in de zomermaanden, wanneer de talrijke bougainville en klimrozen in bloei staan.
In de wintermaanden is het er wat kaler maar ook een stuk rustiger en kom je er nauwelijks een toerist tegen.
Het zijn dan met name de Spanjaarden die op de talrijke restaurantjes afkomen die het dorp rijk is.

Peratallada (pedra tallada: uit steen gehouwen) is rond een kasteel gebouwd en heeft een typisch middeleeuws centrum met smalle straatjes, poorten, bruggen en arcaden. De meeste huizen stammen uit de twaalfde tot veertiende eeuw en verkeren in een uitstekende staat.

Gelukkig vinden we nog een fijn terrasje om een lunch te gebruiken voordat we straks weer een flinke terugtocht moeten afleggen.
Rond vijven stappen we weer op de fiets om uiteindelijk pas 3 uur later in het donker de camperplaats te bereiken :-O
Wat een barre barre tocht. De eerste kilometers voerde Maps ons louter over paden die vanwege de vele stenen echt onfietsbaar waren!
Arme Bella die hobbel de bobbel de bobbel in haar fietskar lag te schudden.
Daarna waren we het wel zat en besloten we dat Google het kon bekijken met z'n autoloze-binnendoor-weggetjes!
Via de C66 en de C31 en nog een hoop gedwaal kwamen we eindelijk weer bij de via verdes terecht die ons naar Palamós brachten.
Rond tienen nog gezellig een afzakkertje bij Janny en Harm gedaan die morgen weer verder gaan rijden.
Zelf hebben we besloten om nog één dag in Palamós te blijven en dan dinsdag de terugtocht naar huis aan te vangen.

9 maart Palomós

Screenshot_20200316-203443

We raken door onze onderbroeken heen en hebben eigenlijk geen zin meer om nog een was te draaien.
Daarom op naar de Chinees waar ze ze voor een prikkie in alle maten en soorten verkopen.
Met als resultaat dat Bart nu echte Dulce& Camino onderbroeken heeft!

IMG_20200309_140904771
Naast het inslaan van onderbroeken voor de laatste  paar dagen, ook nog even de laatste andere Spaanse boodschapjes bij de Mercadonna gedaan.
Daarna op zoek naar een terrasje aan de boulevard om nog even te genieten van de laatste zonnestralen.

10 maart Palamós - Blesle

Screenshot_20200316-203506

Bor heeft ontdekt dat het op dinsdag marktdag in Palamós is en weet Bart over te halen om, na de bus gepakt te hebben, nog even een trippel over de markt te maken.

IMG_20200310_110038582_HDR

Daarna vangt de reis naar Frankrijk aan. Via Perpignan en Beziers rijden we op Millau aan.

IMG_20200310_154241786   IMG_20200310_154313383

Aanvankelijk was het de planning om rond Millau een camperplaats te zoeken maar aangezien het een mega druilerige dag is en Bart aangeeft nog liever een stukje verder te tuffen, belanden we na 500 kilometer om half zes in Blesle.
Hier is hotel-restaurant "Le Scorpion" gevestigd, waar achter zich een camperplaats bevindt.

IMG_20200311_105136207    IMG_20200311_105124852

IMG_20200310_181414531

Het hotel/restaurant en de camperplaats is in handen van Nederlandse eigenaren met als gevolg dat er een Nederlandstalige menukaart was met deels typische gerechten als saté en spareribs. Ennn, echte Zaanse mayonaise!
Dit alles voor schappelijke prijzen, zeker voor Franse begrippen.

IMG_20200310_185801723     IMG_20200310_193821735

Hiernaast uitstekend sanitair in een heerlijke verwarmde ruimte.
Kortom, een top plek om op de heen- en/of terugreis aan te doen en dan ook beslist voor herhaling vatbaar!

11 maart Blesle - Merry-sur-Yonne

Screenshot_20200316-203532

Vandaag rijden we verder noordwaarts.
Als het wat warmer en zonniger geweest was waren we wellicht nog een dagje gebleven maar helaas, het is koud en somber vandaag.
We vervolgen de route via Clermont-Ferrand, Moulins en Nevers en rijden in totaal iets meer als 300 kilometer.
Onderweg nog twee keer een supermarché-stop om wat bestellingen uit Nederland in te slaan.
Rond vijven arriveren we op Camping Merry-sur-Yonne, in het gelijknamige plaatsje.
Het terrein is modderig en het is er redelijk uitgestorven, er staan slechts twee andere campers.
Toch zijn we blij verrast om op de terugreis op deze kleine groene camping met kitsch chique allure te belanden.
Fijn dat er nog kleine campings zijn die het gehele jaar geopend zijn. En dan ook nog met een knus bar/restaurant, prima WIFI, verwarmde sanitaire ruimte en top douches!

IMG_20200311_173526788     IMG_20200311_173449968_HDR

Over het sanitair gesproken, we wisten werkelijk niet wat we zagen toen we het voor het eerst betraden:

IMG_20200311_235842352   IMG_20200311_235900589

Ook in het restaurant was iemand kwistig bezig geweest om het een quasi chique allure te geven.
Al met al was het er in ieder geval wel knus wat nog eens gecomplementeerd werd met een heerlijk warme kachel.

IMG_20200311_182846582  IMG_20200311_183220418~2
Tot Bart's grote verrassing prijkten er lamskoteletten op de menukaart, iets wat hij de laatste weken heeft moeten ontberen ;-)
Tot Bor's grote verrassing waren de borden schitterend opgemaakt!
Wie verwacht nu bloemen op zijn bord aan te treffen in een camping restaurant?

IMG_20200311_185912021   IMG_20200311_192040646IMG_20200311_192058330

Kosten voor een 3 gangen menu mét bloemen waren 20,- euro p.p.
Kosten voor de camping met ACSI kaart, 14,- euro per nacht.

12 maart Merry-sur-Yonne - > Thuis

route 12 maart

De volgende ochtend gaan we weer op pad.
Met een zak warme en overheerlijk geurende vers gebakken rozijnenbroodjes van de camping op schoot, tuffen we door het mooie Yonne departement, in het noorden van  Bourgondië. Al rondtuffend realiseren we ons dat we niet eerder in deze streek geweest zijn, en vragen ons af hoe dat komt?
Het is een mooi groen en waterrijk gebied, herbergt talrijke middeleeuwse dorpen (zoals  Noyers-sur-Serein en Mailly-le-Château) en uitstekend geschikt om per fiets te ontdekken.

IMG_20200312_100218302

We passeren Auxerre en enige tijd later Troyes. Rijden vervolgens via Chalons-en-Champagne naar Reims. Rijden dan vlak onder Charville-Mezieres langs om via de N58 België bij Bouillon in te rijden.

Op de planning staat een overnachting in of nabij  La Roche-en-Ardenne waar Tonnie en Ruud die we in week 3 ontmoet hebben een hotel hebben.
Even voor vieren arriveren we bij hotel Gai-Sejour dat iddylisch gelegen is en precies de sfeer uitademt wat je verwacht van een hotel in de Ardennen.
Aan de keukentafel kletsen we gezellig bij en wisselen we vakantie verhalen uit.
In de tussentijd dubben we wat we zullen doen.
Bart voelt er veel voor om geen overnachting meer te maken maar vanavond door naar huis te rijden, wat nog een een kleine 300 kilometer van hier is.
Uiteindelijk kan Bor zich daar ook wel in vinden als Bart zich er tenminste nog fit genoeg voor voelt.
Zodoende verlaten we tegen zeven uur s avonds de Ardennen om even voor elven veilig en wel thuis te arriveren.
Met dank aan de beste en liefste chauffeur die je maar kan bedenken :-)

De dames in de carport vormen op dit uur van de dag het enige het welkoms-comité:

IMG_20200313_101246296

13 maart, Thuis

Eenmaal thuis druppelt de realiteit van het zich steeds maar verder verspreidende virus langzaam en nog onwerkelijk aandoend binnen.
Zo onderweg leef je toch wel een beetje onder een steen.
We horen over de maatregelen die gisteren afgekondigd zijn en vernemen dat er vanavond een persconferentie over de aanpak van de coronacrisis zal zijn.
Ook druppelen er  geluiden binnen dat Spanje mogelijk komend weekend op slot zal gaan.

En al was de landing wat hard, maar wat zijn we blij dat we in deze onwerkelijke en onzekere periode weer thuis zijn!

IMG_20200313_101228914_HDR

Na een reis van 70 dagen, 30 verschillende overnachtingsplekken en bijna 7000 kilometer op de teller, kijken we terug op een fantastische reis en realiseren we ons dat we verschrikkelijke bofneuzen zijn!

polarstepspolarsteps 2

Bedankt voor het "meereizen", pas goed op jezelf en hopelijk tot een volgende reis!

Screenshot_20200310-170613

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Janny Kiers:
    1 april 2020
    Wat superleuk, het doet bijna onze Marokkoreis vervagen. Bedankt.😎🤠
  2. Tom en Loes Tjeerdema:
    1 april 2020
    We hebben weer genoten van jullie reisverslag. De vele voor ons onbekende camperplaatsen hopen we nog eens aan te doen. Voorlopig staat de camper helaas noodgewongen nog op stal. We kijken vooruit naar betere tijden en hebben thuis nog genoeg te doen.