Het voorjaar vooruit 2020: week 1 (3 t/m 10 januari) van Thuis naar Chella

11 januari 2020 - Chella, Spanje

Gezeten onder een strakblauwe hemel ergens in de landelijke omgeving van het dorp Chella, wordt het de hoogste tijd om de eerste week te verslaan.

Want ook dit jaar (en het wordt een beetje saai misschien) maar vanwege daverend succes geprolongeerd, reizen we weer het voorjaar vooruit, althans, dat is de bedoeling!
En voor de vijfde keer op rij maar liefst, ons eerste lustrum!

3 januari, Thuis - Pont-à-Mousson
We vertrekken dit jaar al vroeg, nadat de laatste vuurwerkknallen weggestorven zijn pakken we de bus in en reizen we op 3 januari is rond 11:00 uur af naar het zuiden.
Het reisgezelschap is dit jaar uitgebreid met onze puber-pup Bella. Een blij ei van heb ik jou daar!
Reisdoel voor de eerste dag is de camperplaats aan de haven van Pont á Mousson.
We tuffen door tot het eerste benzine station in Luxemburg, geven de bus te drinken en halen zelf ook een  bakkie voor onderweg.

Onderweg
Rond vijven arriveren we op de plaats van bestemming. Er zijn gelukkig nog voldoende plaatsen met stroomaansluiting beschikbaar. Dat was afgelopen september wel anders. Toen arriveerde we om 12:00 uur en hadden we nog net een plekje.
Het fijne van deze plek is dat het voor tien euro alle voorzieningen biedt (stroom, wifi, sanitair) en vlakbij het centrum ligt maar tegelijkertijd toch rustig gesitueerd is met  zicht op het haventje aan de Moezel. Daarnaast biedt het ook nog voldoende mogelijkheden om de viervoeter uit te laten razen na al die tijd braaf stilgelegen te hebben.
S avonds scharrelen we naar een Aziatisch restaurantje dat we kennen van een eerder bezoek aan deze plaats. Het gaat bijna mis als Bor zorgeloos een hapje meepikt van het bord van Bart...... er blijkt iets van pinda's in te zitten. Gelukkig blijken de medicijnen goed te werken en hoeft er geen spuit of erger nog, een ziekenhuis aan te pas te komen, pfff.

Screenshot_20200109-194102

4 januari Pont-à-Mousson -> La Coucourde
Even na negenen rijden we de Pont-à-Mousson uit en draaien we de peage op.
Op Aire de Faverosse, maken we een uitgebreide ochtendwandeling met Bel en vervolgen onze weg naar het zuiden. In de namiddag arriveren we in het dorpje La Coucourde, vlak boven Montelimar. Voor zover we hebben kunnen nagaan bevindt zich hier één van de weinige campings waar je niet al te ver voor hoeft om te rijden die in januari geopend is.
En inderdaad, pal aan de N7 treffen we camping Floral aan. Een kleine camping waar je anders zo aan voorbij zou rijden en welke niet veel meer te bieden heeft dat elektra, een goed warme douche en een gunstige ligging aan de route national. Wanneer we s avonds een eettentje in de omgeving proberen te vinden treffen we helaas alleen maar gesloten etablissementen aan.
Met een frisse neus rijker storten we ons dan maar op een pot oplospasta in de bus die, wonder boven wonder, nog uitstekend blijkt te smaken ook! Hoewel dat natuurlijk ook aan de gezonde trek kan hebben gelegen.

Screenshot_20200109-194206

5 januari La Coucourde -> Cabanes
De volgende ochtend hervatten we onze reis om om 14:30 uur met 20 graden Celsius op de buiten thermometer Spanje in te rijden, jippie!

Even een koffiepauzeSpanje bereikt

In  La Jonquera, bezoeken we onze vaste supermarkt voor een flesje van dit en een flesje van dat en de vergeten tandpasta en zonnebril, en  dobberen nog een klein stukje verder tot de uitgezochte camperplaats in het dorpje Cabanes, vlak boven Fiqueres.
Het camper-terrein oprijdend doet ons beide een dejá vu opleveren, gravend in ons geheugen ontdekken we dat we hier een aantal jaar geleden danig naar gezocht hebben. En toen we het eenmaal gevonden hadden zo teleurgesteld waren dat we afgedropen zijn.
Omdat we echter vinden  wel genoeg kilometers voor vandaag afgelegd hebben, besluiten we plek te aanvaarden en onder het genot van een wijntje  te genieten van het heerlijke namiddag weer.
's Avonds eten we genoeglijk in het vlakbij gelegen dorpsrestaurant en dankzij de uitstekende wifi op de camperplaats kunnen we s avonds wat tv kijken op de tablet.

Screenshot_20200109-194227

6 januari Cabanes -> Cubelles
Bor durft zich s ochtends niet aan het sanitair op de camperplaats te wagen en gaat een eind met Bel wandelen in de landelijke omgeving van Cabanes. Bart is meer dapper en pikt nog een warme douche mee.
En omdat we het wel even welletjes vinden met al die kilometers van de afgelopen dagen, kiezen we voor een camperplaats aan de kust tussen Barcelona en Tarragona, 200 reiskilometers verderop.
In het dorp Cubelles treffen we tussen de spoorlijn en een woonwijk een keurige  camperplaats aan. Het is misschien wel niet de mooiste omgeving maar van alle gemakken voorzien en slechts een paar honderd meter van het strand en een hele lange boulevard.
We slaan dan ook ons kampement op, maken een wandeling over de boulevard om de omgeving te verkennen eten s avonds in de bus een kop erwtensoep en sluiten de dag tevreden af.

logo-1 Cubelles camperplaats

Wat overigens nog wel aardig is om te vermelden is dat het vandaag Driekoningen was.
"Los Reyes Magos" zoals het hier in Spanje heet.
Een vrije dag voor de Spanjaarden en een feestdag voor de kinderen, zoals bij ons Sinterklaas gevierd wordt. Terwijl Sinterklaas stoute kinderen in de zak meeneemt, krijgen stoute Spaanse kinderen geen cadeaus maar  zwarte steenkolen vertelt het verhaal dat Bor voor haar research las. En dat is ook geen echte straf want die steenkolen betreft een zoetigheid. Voor wat betreft de cadeaus moeten de kinderen van te voren aan de drie wijzen schrijven wat zij graag zouden willen krijgen en waarom ze dat verdiend hebben. Op de dag voor Driekoningen zijn er in veel steden spectaculaire parades te vinden, waar de Wijzen op hun kamelen , beladen met cadeautjes, door de straten rijden en snoep naar de kinderen gooien.
In het dorp Alarilla schijnen de Wijzen zelfs met een deltavlieger te arriveren!
Nadat de Wijzen aangekomen zijn, worden er schoenen gezet met water en brood voor de kamelen. Om vervolgens op de ochtend van 6 januari verheugd de cadeaus te kunnen uitpakken en er de hele vrije dag mee te kunnen spelen. Traditioneel wordt er dan ook de Roscón de Reyes gegeten, een soort taart waarin een boon en diverse figuurtjes verstopt zitten.

Driekoningen taart

Screenshot_20200109-194422

7 januari Cubelles
We besluiten nog een dagje in Cubelles te blijven. We staat hier eigenlijk wel prima en het belooft een zonnige dag te worden.
Aan het eind van de ochtend laden we de fietsen af en de hondenkar uit en fietsen een kilometer of tien over de boulevard naar Calafell. Lassen dan een lunchpauze in en fietsen op ons gemak weer terug. De rest van de middag is Bor bezig om klittenballetjes die in alle soorten en mate uit de vacht van Bella te ontwarren, wat een ramp!
s Avonds denken we gemakkelijk een eettentje aan de boulevard te vinden maar komen  van een koude kermis thuis als blijkt dat alles dat gisteren nog open was, vandaag pot dicht zit.
Gelukkig vinden we uiteindelijk een restaurantje waar geen kip te bekennen is maar waar ze voortreffelijke pizza's bleken te kunnen maken.

Lekker fietsen over de boulevard in Cubelles

8 januari Cubelles -> Chella

Voor vandaag staat de rit naar Chella op de planning. We hebben gelezen dat er op de AP7 van Tarragona naar Allicante sinds 1 januari niet langer tol geheven wordt, dus schieten we vlak buiten Tarragona de snelweg op. Blijkbaar één oprit te vroeg maar vanaf Salou lijkt de eerdere tolweg inderdaad onbetaald te zijn, zo blijkt uit de matrixborden. Scheelt weer mooi een goed half uur rijden!

Vijf uur later arriveren we in het inmiddels vertrouwde Chella. Doen wat boodschappen bij de Consum en rijden de "berg"  naar de campo op waar Nicolle woont. Daar volgt een warm weerzien. Inmiddels drie jaar geleden dat we elkaar op de camping in Chella ontmoet hebben. En omdat het zo goed klikte, hebben we elkaar sindsdien reeds diverse malen opgezocht.

Ook Bel lijkt verheugd met haar vier nieuwe vrienden en we hebben al gauw geen kind meer aan haar ;-)                  We kletsen gezellig bij met elkaar en 's avonds bereidt Nicolle een lekkere pan nasi en hangen we voor de buis.

Nieuwe vrienden voor Bella Op het "landgoed" van Nicolle

Reisdag 8/1/20

9 januari Chella

We gaan vandaag met de auto op pad om te lunchen in  het dorp Sumacàrcer. We veroberen er een copieus dagmenu tezamen met Loes, Dani en nog vijf andere Nederlanders die ook hun residentie in Chella hebben. Het menu dat buiten de drie gangen gepaard gaat met flessen bier, wijn en water wordt afgesloten met shotjes dessertwijn en crema de arroz. Je kunt je wellicht voorstellen dat we na afloop geen pap meer kunnen zeggen en de rest van de dag ook niet meer naar drank en eten getaald hebben.......

IMG_20200109_12561998220200111_194924-COLLAGE

10 januari Chella

Na een rommelige-rustig-aan-morgen staat er voor de middag een ritje naar Xativa op de rol om boodschappen te doen. Tevens een uitgelezen kans om bij de Decathlon een rood/wit gestreept reflectie bord voor op de fietsendrager aan te schaffen wat we dom genoeg in Nederland hebben laten liggen :-o

Terug in Chella kunnen we nog even wat klusjes doen voordat het tijd is om naar de hondenkapper in Enguera af te reizen. Het is namelijk echt niet meer te doen met die weelderige vacht van onze puber-pup. Alles, werkelijk alles blijft er in hangen. Het toppunt was wel de prikkeltaken die vanmiddag weer verstrikt was geraakt

Takken verwijderen 1Takken verwijderen 2

Dus op naar de kapper......

Onderweg naar de kapper

Enigszins bezorgd laten we Bella om 18:00 uur achter bij de trimsalon en nuttigen zelf ergens een tapas en een drankje om de tijd te doden. Een uur later zuchten we opgelucht wanneer  een gekortwiekte doch nog immer enthousiaste Bel ons tegemoet komt stuiven! We rekenen met graagte 18,- euro af en zijn allemaal blij wanneer we even na achten weer "thuis" gearriveerd zijn.

1. Emma:
    13 januari 2020
    Leuk om te lezen Borrie, en ook een tikkeltje jaloers om de 20 graden, heerlijk zeg!