Het voorjaar vooruit 2019: week 1 (16-23 januari)

23 januari 2019 - Chella, Spanje

Dit jaar, wegens succes geprolongeerd, een winterreis naar het zuiden! En dat voor de vierde keer op rij maar liefst!

Helaas geen 4 B's meer die met elkaar op reis gaan, er restten er nog slechts 3.
Blues, onze lieve trouwe  viervoeter waar we 14 jaar van genoten hebben, is helaas niet meer met ons het nieuwe jaar ingegaan.  Nooit eerder reisden we zonder hond(en) met ons busje. We vinden het beide dan ook zo leeg, stil en raar om zonder haar af te reizen.
Maargoed en desondanks zijn we op woensdag 16 januari klaar voor vertrek. De bus is gepakt, de broodjes gesmeerd en de route tot aan de Spaanse grens bekend. Waar we daarna gaan belanden? Joost mag het weten.
Ons doel is min of meer gelijk als dat van de afgelopen jaren;
Doorrijden tot aan  "zonder jas weer" en maar zien wie en wat ons pad kruist.
Over bofneuzen gesproken...... :-)

We vertrekken, altijd een uurtje of wat later later dan gepland, om half elf 's ochtends van huis. De bedoeling is om minstens een aardig stuk in Noord Frankrijk te geraken.
Omdat we het plan opgevat hebben om dit  jaar opnieuw de tolweg naar het zuiden te nemen, vliegen de kilometers onder ons door.
Voor we het weten zijn we Dijon voorbij en besluiten we dat het de hoogste tijd is om een Buffalo Grill te gaan zoeken om de vakantie in te luiden, een rust moment in te bouwen en de innerlijke mens tegemoet te komen.
Het wordt de Buffalo bij Chalon sur Saône waar we van ons traditionele ""Hold Up" menu genoten te hebben.  Net als vorig jaar rijden we vervolgens nog een kleine zeventig kilometer door om op de CP van het dorpje Vinzelles te overnachten.

Screenshot 16/1 maps

De volgende ochtend vervolgen we rond een uur of half acht onze weg naar het zuiden en rijden tegen half drie s middags Spanje binnen.
Traditie getrouw volgen een tankbeurt  en wat boodschapjes bij supermercado Sol in La Jonquera. Daarna is het tijd om te bedenken hoe we verder gaan rijden en waar we vannacht ons kampement gaan opslaan.
We besluiten om,  ondanks dat het nog redelijk vroeg ,niet al te veel kilometers meer te gaan maken. De vakantie is per slot van rekening aangevangen.......
Na de "campercontact app" geraadpleegd te hebben, valt de keus op de camperplaats in Bellcaire d'Emporda, in het binnenland van de Costa Brava. Het betreft een vrije kleinschalige groene CP met stroom, wifi en drie badkamers als sanitaire voorziening. De plekjes zijn klein maar omzoomd met een haagje. Daarnaast is het is vrij rustig dus we kijken op niemands bord.
Het plaatselijke dorpsrestaurant blijkt helaas alleen s middags en in het weekend geopend te zijn waardoor we aan het eind van de middag genoodzaakt zijn om met de bus naar één van de kustplaatsen te rijden. Aanvankelijk rijden we naar l'Escala, maar het plaatsje doet in deze tijd van het jaar zo spookachtig stil aan dat we besluiten om ons geluk in l'Estartit te gaan beproeven. Ook daar is de anders zo tierige levendigheid nog ver te bekennen en lijkt zeker 90% van de aanwezige horeca nog in een diepe winterslaap te vertoeven.
Het lukt ons echter om ergens, een niet over na huis te schrijven, schnitzel te bemachtigen waarna we al vroeg ons nestje in duiken.

Screenshot 17/1 maps

Dag 3 doen we het kalmpjes aan. Pas tegen twaalven verlaten we de stille en prima CP in Bellcaire d'Emporda. Die dag doen we het zuinig aan met de kilometers en rijden naar camperplaats "Las Moreras" in Alcossebre. Een plaatsje waar we vorig jaar vanuit Torrenostra naar toe gefietst zijn en wat ons heel leuk aan deed.

Screenshot maps 18/1

We komen op een behoorlijk grote grind CP terecht waar toch al gauw zo'n 70 andere campers staan. Niet echt ons ding, maar daar tegenover staat wel dat we ons daar op loop afstand van het centrum van Alcossembre bevinden wat ook niet verkeerd is.
S avonds wandelen we dan ook op ons gemakje naar het dorp en eten we bij Antonio een visje en een vleesje.
De volgende dag heeft Bor een fietstocht door het natuurpark "Sierra de Irta" gepland dat tussen Alcossembre en Peníscola ligt. Aan het fietstochtje van vorig jaar hebben we namelijk nog een fiets/wandelkaart van dat gebied overgehouden.

Klaar voor een tochtje op de fiets

De stalen rossen zijn er klaar voor, maar al Bor's goede bedoelingen ten spijt besluiten we na 10 kilometer dat het genoeg geweest is. Het uitgekozen fietspad is, naar onze mening, niet voor ons soort fietsen bestemd. Het is  zogenaamde fietspad is onverhard en vol kuilen en keien waardoor onze billen op en neer stuiteren en de fietsbanden steen en been klagen.
Dan maar een bakkie aan de boulevard gaan drinken wat ook niet verkeerd is.
S middag wat gelezen bij ons bussie en s avonds wat gaan drinken en eten aan de boulevard.

We volgende dag hebben we met Nicolle afgesproken en rijden we van Alcossembre naar Chella. We gaan goed geluimd op pad en maken onderweg deze vrolijke "selfie":

OnderwegScreenshot 20/1 maps

Na iets meer dan 200 km belanden we in het achterland van het plaatsje Chella waar Nicolle sinds afgelopen november een huis in de heuvels gehuurd heeft.
We parkeren ons busje op haar meer dan ruime oprijlaan:

Nicolle's nieuwe optrekjeStandplaats bij Nicolle

En vallen met ons neus in de boter als blijkt dat er die zondagmiddag een "doucheparty" bij Nicole plaats vindt. Een groot deel van het buitengebied blijkt al een paar dagen zonder water te zitten vanwege een lek in een waterresevoir. om die reden komen diverse vrienden vanmiddag een warme douche genieten en brengen als tegenprestatie van alles en nog wat te eten mee. Het wordt een gezellig samenzijn en tevens een weerzien met diverse bekenden.

Maandags lassen we een rustig dagje in. Verder dan de grote Consum supermarkt in Chella komen we dan ook niet. Nicole maakt die avond Nasi en s avonds hangen we gezellig bij haar voor het haardvuur en de buis.

Lekker bij de haard

Dinsdag besluiten we  gedrieën met Nicole's Jeep op pad te gaan en nieuwe wegen in de omgeving te ontdekken. We rijden de poort uit en slaan rechtsaf waarna  een prachtige weg door het bos volgt. Het wordt even spannend als we een soort van "off road" naar een aangegeven bron proberen te rijden. Met name Bor maakt zich druk of dat wel goed gaat aflopen, de dappere dodo, ahum. Uiteindelijk vonden de anderen het ook niet verstandig om nog verder door te rijden waarna rechtsomkeert volgde.

Off Road avontuur

Een poosje later komen we uit bij wat "Casas de Benali" heet.
Uit nieuwsgierigheid maken we er een stop en worden even later door de allervriendelijkste Nederlandse eigenaar over  over een deel van het 68 hectare grootte terrein rond geleid, waaronder een mini camping, B&B's  en een  groepsaccommodatie. Verder wordt er ecologisch geboerd en is men in de toekomst nog heel wat van plan.

IMG-20190122-WA0012

Een paar uur en een kilometer of 40 verder, hebben we een prachtige rondrit door de omgeving gemaakt. 's Avonds kookt Bor een flinke pan Chili Con Carne en vermaken we ons met het terugkijken van "Nachtdieren" en "First dates".

Screenshot 22/1Laaiende luchten op 23/1 2Laaiende luchten op 23/1

1. Frank:
    Prettige vakantie, goeie reis
  2. Leida:
    27 januari 2019
    Goed bezig, maar lees niets over de zon! 😛
  3. Tom en Loes Tjeerdema:
    27 januari 2019
    Jullie, zijn goed van start gegaan! t Spijt ons,dat jullie Blues moeten missen. Vorig jaar waren jullie al bang dat hij t niet lang meer zou maken. Wij hebben nu al weer genoten van je verslag én reizen in gedachten mee (zéker nog 2 maanden wachten)
  4. Nienke:
    Lekker weg. Geniet ervan
  5. Rinus:
    30 januari 2019
    Hoi Borry en Bart, jullie zijn goed bezig. Geniet ervan. Gr. Gerrie en Rinuss
  6. Barenbor:
    19 februari 2019
    Dank voor jullie reacties, wordt gewaardeerd!