Het voorjaar vooruit: 2018, wk 7, 3 april-10 april

10 april 2018 - Chella, Spanje

Gisterenavond zijn we op een grote camperplaats in het noorden van de stad Murcia aangekomen. Ondanks dat we verre van de enige camperaars op deze mega grote parking zijn, is het hier heel rustig en hebben we best een fraaie plaats kunnen bemachtigen.
Andere pluspunten van deze plaats zijn:
-aanwezigheid van openbare toiletten in het grote winkelcentrum
-aanwezigheid van vele soorten eetgelegenheden
-aanwezigheid van supermarkten en heel veel andere winkels
-aanwezigheid van bewaking
-genoeg groen aanwezig om Blues uit te laten.

Kortom we zijn helemaal tevreden met deze plek. Het enige dat nog mist is een douche.

Staplaats op parking in murcia
Plan voor vandaag is om met de tram naar Murcia te gaan om iets van de lentefeesten, de Fiestas de Primavera mee te maken.
De dichtstbijzijnde tramhalte ligt vlak achter de IKEA. Voor 1,40 euro p.p. koop je in de kaartjesautomaat op het perron een ticket en met een kwartiertje stap je uit bij de halte "Plaza Circular"

Murcia, een van internet geleende overzichtsfoto:

Zicht op Murcia

Onderweg naar het centrum komen we tal van jongeren tegen die zich in traditionele kleding gehuld hebben. En hoe dichter we het stadscentrum naderen, hoe meer "verkleden" mensen we tegenkomen.
In het centrum heerst een gezellige drukte en je voelt dat er wat op komst is.
Als we even  later het toeristenbureau bereikt hebben en we ons d.m.v. allerlei folders hebben laten  informeren, strijken we neer op een terrasje om te overleggen wat we vandaag willen doen. Onderweg naar een nog enigszins rustig terrasje valt ons oog op een mega grote vis die in de Segura rivier prijkt.

Terrasje in Murcia

Segura rivier    Zomaar een leuk beeld

In de week na Pasen vinden in Murcia dus de Lentefeesten plaats.
Er zijn in deze week drie grote parades  Vandaag is het de beurt aan de Bando de la Huerta, de platteland parade. Verderop in de week zal er nog een bloemencorso plaats vinden zijn en het slotfeest is op zaterdag wanneer er een grote optocht met praalwagens is die eindigt met de verbranding van een reusachtige sardine?!

De sfeer in de stad is geweldig en we kijken onze ogen uit. Op vele plekken zijn tijdelijke restaurantjes verrezen waar je voor heel weinig van alles en nog wat kunt eten en drinken. Verder veel muziek en vrolijkheid.
Beslist de moeite waard om Murcia een ander jaar opnieuw rond deze tijd te bezoeken!

Feest in Murcia 2  Feest in Murcia

Feest in Murcia 1   Feest in Murcia 3 Cerveceria Murcia

Ergens in Murcia In de tram in Murcia
Omdat we Blues niet te lang alleen willen laten, reizen we halverwege de middag terug naar de bus die we vanochtend voor de gelegenheid in de schaduw van een groot gebouw geparkeerd hebben. Hierdoor missen we de grote optocht maar onze dag is allang goed door al die gezelligheid die we in die leuke stad meegemaakt hebben. We rijden de bus weer naar ons eerdere plekje toe en genieten met een koud pilsje heerlijk na van alle feestvreugde. het is vandaag overigens heerlijk weer geworden, misschien wel het mooiste weer van de hele vakantie!
Tegen zessen scharrelen we door het grote winkelcentrum waar tal van restaurantjes zitten. Omdat het merendeel van de restaurantjes pas na 20:00 uur weer zullen openen, houden we het voor nu bij wat tapas die je zelf uit de vitrine mag pakken en waarvan de prijzen door de lengte van de prikkers bepaald worden.

Pincho's happen
Rond negenen maken we nogmaals een ronde door het winkelcentrum en strijken we neer op het terras van een Italiaans restaurant. Niet omdat we perse Italiaans wilden eten, maar omdat je op dit terras op de eerste rang voor een mega groot tv scherm zit waarop Madrid tegen Juventus te zien was. Volgens Bart hoefde hij écht de wedstrijd niet te zien maar uiteindelijk zat hij enorm mee genietend te eten ;-)

Hoewel we enerzijds nog graag wat langer in Murcia willen blijven, vanwege het weer en de feesten, wordt er door Bor ook wel naar een douche verlangd.
Om die reden besluiten we woensdag verder te reizen. Aanvankelijk hebben we een vrij nieuwe camping bij Pinoso op het oog. Daar aangekomen blijkt het echter nog een redelijk open en kaal terrein te zijn. Daar de windkracht en de hoogte ligging erbij opgeteld, besluiten we verder te rijden naar een camping bij Villena.
Op zich zag de camping bij Pinoso er overigens best leuk uit en ook het dorp Pinoso was heel levendig. Als over een paar jaar de aanplant wat meer gegroeid is, gaan we hier vast nog een keer langs.
Maar nu dus naar Villena, naar camping Bola. Als we de camping naderen begrijpen we gelijk waar de naam vandaan komt :-)

Reisdag 9 april                            impressie camping Bola

We worden begroet door de Spaanse eigenaar die ons de wegwijst.
We zijn nog niet goed en wel geïnstalleerd of we raken in gesprek met onze Belgische camperburen, Frank en Linda. We worden uitgenodigd voor een wijntje en al gauw zitten we druk kwebbelend van de mini wijnproeverij te genieten die Frank ons voorschotelt. Frank, die nog al wat verstand en passie voor wijnen blijkt te hebben, laat ons verrukkelijke exemplaren proeven.
Behalve dat het vrijwel meteen "klikte", blijken zij mensen in de Franse Pyreneeën te kennen die Bart ook kent! It's a small world after all......

Staplaats op camping Bola       Staplaats Villena
Donderdagochtend maakt Bart kennis met Nanouk, een Nederlandse die De Bol voor een kwartaal blijkt te huren!
Even na het middaguur fietsen we met Frank en Linda via de Via Verde, die vlak langs de camping loopt, naar Villena waar we ons bij "Peones Camineros 2" ons alle vier tegoed doen aan een helemaal goed  "menu del dia".

Vrijdag fietsen we met zijn tweeën nogmaals naar Villena, ditmaal om het plaatsje te verkennen en boodschappen te doen.
Eind van de middag wandelen we naar het nabij gelegen dorpje Las Virtudes waar we met Frank, Linda en Nanouk afgesproken hebben om een wijntje te gaan drinken.

Castillo de la Atalaya, het kasteel in Villena  Een bankje langs de Via Verde Bijna dagelijks komen we wel ergens een schaap-of geitenherder tegen.

Zaterdagochtend nemen we afscheid van Frank en Linda die naar Frankrijk vertrekken, en spreken af dat we hen vast en zeker een keer bij Antwerpen komen opzoeken!
Vervolgens vertrekken we met Nanouk naar het dierenasiel bij Villena waar zij met een andere Nederlandse vrouw en haar dochtertje heeft afgesproken om asielhonden uit te laten. We melden ons om 10:00 uur bij de poort en even later krijgen we alle vier een hond mee waar we een kleine twee uur mee zijn gaan wandelen. Na afloop met elkaar in Villena wat gedronken en afscheid genomen van Aisa die recent een huis in de buurt van Villena gekocht heeft en een paar dagen per week vrijwilligerswerk bij Stichting AAP doet. Vorig jaar vonden we al uit dat Stichting Aap een enorm groot terrein bij Villena bezit waar zij oude, zieke en/of getraumatiseerde dieren op vangen.
Via Hugo en Jose begrepen we overigens dat er recent een wet in Spanje is aangenomen die het dierenleed zal moeten gaan verminderen. Zo is onder meer het mishandelen en achterlaten van huisdieren strafbaar geworden en zijn hier hoge boetes op komen te staan.

asiel villena  hondenwandeling
Zondag een beetje een lamlendige dag. Het weer is somber en het blijft hier maar waaien. Met Nanouk spreken we af om eind van de middag met de honden naar Las Virtudes te wandelen om ter afscheid een wijntje te drinken. Het terras op de hoek, wat eerder deze week steeds gesloten was, bleek vanmiddag één levendige boel. Er werd toffe muziek gedraaid en toen het zonnetje ook nog eens te voorschijn kwam was het helemaal top!

Maandag nemen we afscheid van Nanouk en beloven haar volgend jaar ergens in Spanje opnieuw op te zoeken en misschien wel Spaanse lessen bij haar te gaan volgen! We dubben enorm over ons reisdoel. Het weer is overal onbestendig, wat de keuze nog lastiger maakt. We kunnen naar de kust gaan, of terug naar El Palomar of Chella. Uiteindelijk kiezen we voor Chella waar we misschien Egon en Andrea nog even gedag kunnen zeggen voordat we terug naar Nederland gaan.
Bor kiest op de kaart een route via Navalon en Enguera uit. Dit blijkt een schot in de roos te zijn, echt een prachtige route! Enguera blijkt een heel leuk dorpje, dom dat we daar vanuit Chella nog niet eerder geweest zijn!
Halverwege de middag arriveren we in Chella waar we eerst nog wat boodschappen bij de Consum  doen, voor we naar boven rijden naar de camping rijden. We begroeten Egon en Andrea en met een warm vest genieten we nog een poosje van het namiddag zonnetje, waarna we het kacheltje aanzetten en ons de rest van de avond in de camper opsluiten.

Reisdag 9 april