Home is where you park it, vertrek & 1e week (12-19 maart 2017)

23 maart 2017 - Chella, Spanje

Er was even twijfel, over het aanmaken van een nieuw reislog.
Want welke malloten moeten nu zo nodig hun vakantie avonturen delen??
Mmm, wij dus blijkbaar. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
En misschien dat we er later nog plezier aan kunnen beleven, wanneer we oud en grijs zijn en niet meer in staat zijn om op reis te gaan.
Dan kunnen we achter de geraniums herinneringen ophalen aan die "goede oude tijd".

Wat een luxe trouwens, om dit jaar al weer zo'n poos op reis te kunnen gaan!
En dit jaar geen echte plannen, behalve door te rijden naar het zuiden tot dat het "zonder-jas-weer" is. Daarnaast is het voornemen om deze keer minder kilometers te maken en minder te verkassen. Daarvoor in de plaats meer fietsen en meer wandelen.

Nederland-Zuid Frankrijk
De bus was, in tegenstelling tot vorig jaar, in mum van tijd ingepakt.
Daarnaast een gloednieuwe fietsendrager om dit jaar voor het eerst onze fietsen mee op reis te kunnen nemen.
Op 12 maart was het dan zover, halverwege de middag begon onze tocht naar het zuiden. Via Antwerpen naar Reims om daar de vakantie te beginnen met een avondmaaltijd in een Buffelo Grill.
Sinds de "Cote a Cote" restaurantketen is verdwenen, begint (en eindigt) onze vakantie als het even kan in een Buffelo Grill.
Voor nog geen 8 euro p.p. eten we steevast Buffelo wings, frietjes, salade en tot besluit een "cafe complet". Karafje wijn erbij en de vakantie is begonnen...

Daarna is het tijd om op een overnachtingsplek aan te rijden; via de camperplaats app hebben we ons oog laten vallen op een camperplaats in Saint Imoges, even boven Epernay.
In het donker zoekend naar de juiste afslag gaat het mis en hebben we het de eerste avond meteen al goed voor elkaar; we nemen een afslag te vroeg en zitten meteen hartstikke vast op een drassige grasweg. Duwen en gassen bracht geen soelaas dus er zat niets anders op dan daar de nacht doorbrengen en de volgende ochtend hulp zoeken....

Rond half negen zagen we leven op de camper plaats (prima plek trouwens), die echt vlakbij bleek te liggen. Twee Nederlanders wilde deze twee dommies best even helpen duwen. Voor duwen bleek het echter te laat waardoor we uiteindelijk letterlijk uit de klei uitgetrokken werden door de kampeerbus van één van de twee helpers.

Tegen wil en dank overnachtingsplek  Vast in het gras  Hulptroepen trokken ons los
Daarna vol goede nieuwe moed via een prachtige en zeer rustige binnendoorweg naar, een stukje onder, Clermont Ferrand gereden.
Daar in Mont Peyroux prima camperplaats aangetroffen op paar minuten loopafstand van oud dorpje waar we 's avonds in Bar restaurant Du Donjon gegeten hebben.

Volgende dag van Montpeyroux naar een municipal camping in Leucat Plage gereden.

Camping Municipal in Leucat Plage
Camping in Leucat plage is mooi gelegen; via een achteruitgang sta je zo op het strand. 'De eerste avond meteen de fietsen afgeladen om het dorp te verkennen en een eettentje te zoeken.
Helaas bleek het merendeel van de horeca nog gesloten te zijn waardoor we terecht kwamen bij een "afhaal pizza boer" die een buiten een tweetal tafeltjes had staan en ook wijn verkocht.
Echt super lekkere pizza's gegeten, en niet onbelangrijk, in de buitenlucht. Vervolgens met de kippen op stok en om 6:00 uur al weer op.
Vanaf 7:45 kan je hier al in het zonnetje koffie drinken bleek, heerlijk!
Strandwandeling met Blues gemaakt en de fietsen bestegen om naar Port Leucat te fietsen. Prachtige fietsroute en in port Leucat met de neus in de boter gevallen door daar een leuke markt aan te treffen.
Fruit, kaas en een gegrild kippetje gekocht, waarna we neerstreken op een terras voor een kop koffie. Uit de wind en in de zon was het na een half uur niet langer uit te houden van de hitte. Gauw de fiets maar weer op om de boodschapjes "thuis" te brengen. Daarna nog een stukje richting Leucat Village gefietst om de rest van de avondmaaltijd bij de Carrefour bij elkaar te sprokkelen.
Tot besluit nog een strandwandeling met de hond waarna we voldaan neertreken op ons eigen terrasje voor een in elkaar geflanste vakantiemaaltijd.

Camping eten; kippetje van de markt, salade van de carrefour  Vollop oester en mossel restaurantjes in leucat
Op donderdag 16 maart de camping in Leucat verlaten en afgesproken hier nog eens naar terug te keren. Rond het middag uur Spanje binnengereden en vlak over de grens in onze "vaste supermarkt" de nodige genotsmiddelen ingeslagen.
Daarna via Girona en Vic naar een camperplaats in Asco, zo'n 50 km onder Lleida, gereden. Super goede, mooie en  rustige weg door een prachtig landschap vol hectares met bloesembomen.
Dorpje doorgewandeld om een restaurantje te vinden, wat nog een  hele zoektocht was. Uiteindelijk naar een tentje verwezen dat we zelf waarschijnlijk nooit uitgekozen hadden maar waar we wel heel prima en vooral erg leuk hebben gegeten door het leuke contact met de uitbaatsters die geen woord over de grens sprak maar met wie we via "google translate" erg leuk gecommuniceerd hebben.
Weersvoorspellingen voor Asco en omgeving zijn  de komende dagen 24/25 graden maar we hebben het plan opgevat om vrijdag naar een camping onder Valencia te rijden om daar het weekend de Las Fallas feesten te bezoeken.

Camperplaats Asco       Restaurant in Asco           Hectares vol Bloesembomen

Vrijdagochtend al vroeg richting Valencia vertrokken en er rond 9:30 uur al weer ruim 100 km opzitten dus tijd voor een koffie stop in Peniscola. Ook voor de plaatselijke werkende bevolking is het dan blijkbaar pauze, want in mum van tijd is het terras vol gestroomd met mannen in overals. En koffie drinken ze blijkbaar niet rond deze tijd.... Om ons heen kijkend zien we vooral bier, wijn en likeurtjes op tafels komen.
 Tijdens de rit hebben we de hectares vol bloesembomen zien veranderen in sinaasappelplantages en later in een drukke kuststrook. Gelukkig gooit Garmin ons na een poosje op een rustigere binnen weg waarna we even voor twaalven het enorm drukke centrum van Valencia doorkruisen.
De beoogde camping was niet om aan te zien en overvol.
Maar dat bleek niet alleen voor die camping te gelden; de campings zijn hier vanwege de festiviteiten in de stad zo vol dat we blij waren dat we toestemming kregen om op camping Devesa Gardens op de parkeerplaats van de camping te mogen staan. Zeer vriendelijke ontvangst en er werd zelfs een stroomhaspel voor ons aangelegd. En eigenlijk is het nog veel beter dan op die overvolle campings te staan.

Camping Devesa Gardens (Tussen El Saler en El Perellonet)  Parkeerplaats plek op camping Devesa Gardens

De volgende dag met de lijnbus (die voor de deur stopt en 1,50 p.p kost) naar de stad. Fietsen durven we toch niet aan want gisteren de stad doorkruist en het was razend druk.

In de stad wederom razend druk, niet zo gek natuurlijk omdat dit het slotweekend is (en het hoogtepunt) van de Las Fallas feesten.
Stad staat vol met sculpturen die in de nacht van zondag op maandag allen verbrand zullen worden.

Sculptuur Valencia 1 Sculptuur Valencia 2 lasfallascrema

Eén van de onderdelen van het feest zijn de dagelijkse vuurwerkshows.
Iedere dag om 14:00 uur en om 22:00 uur is er een show met veel lawaai.
Het gaat niet om het mooie, maar om het geluid. Het vuurwerk wordt in bepaalde ritmes afgestoken waardoor er een soort muziek ontstaat.

Valencia PyrotechnicaWachtend op het vuurwerk tussen de inmense mensenmenigte  Bloemenoffers aan maagd Maria fallas-valencia

Straatbeeld Valencia op 18/3  Straatartiest 1

Straatartiest 2

Na zaterdag Valencia bezocht te hebben, waren we zo overprikkeld door de mensen menigte dat we een hernieuwd bezoek op zondag maar achterwege gelaten hebben. Daarvoor in de plaats heerlijk gefietst en gewandeld door natuurgebied l'Albufera.Ook de camping nog verder ontdekt waar naast een restaurant, zwembad en uitgebreide speeltuin ook een kinderboerderij, manege en zelfs een dierenpension was. Dit plus de ligging in de natuur&zee en toch vlakbij een grote stad en het uitstekende sanitair maken het echt tot een camping om nog eens vaker aan te doen.